Podróż w nieznane. 19. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania 2023 (edycja letnia) – podsumowanie
19. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania 2023 (edycja letnia) – podsumowanie.
19. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania 2023 (edycja letnia) – podsumowanie.
Na Stronie Tańca publikujemy rozszerzoną wersję tekstu "No-dance land" Joanny Szymajdy, który wzbudził kolejne dyskusje związane z koncepcją powstania Centrum Choreograficznego w Warszawie, o jakie środowisko tańca bezskutecznie zabiega od kilku dekad...
Cykl artykułów poświęcony koncepcji przyszłego Centrum Choreograficznego w Warszawie.
Cykl artykułów poświęcony koncepcji przyszłego Centrum Choreograficznego w Warszawie.
Czy publiczne pokazy nieskończonych jeszcze prac nad choreografiami tańca przynoszą powinno się organizować? To zależy od spektaklu. Ale plusy przeważają...
Na zlecenie Fundacji Scena Współczesna publikujemy raport "Centrum Teatru i Tańca w Warszawie – podsumowanie działalności w 2022 r. (obszar tańca)"
Warszawski rynek tańca w 2022 r. w analizie jednostkowej i porównawczej, z elementami oceny oferty artystycznej. Opracowanie stworzone na zlecenie Fundacji Scena Współczesna.
Taniec współczesny, nowoczesny, towarzyski, klasyczny (balet), performance to dziedziny, które nigdy nie leżały w centrum zainteresowań polskich filmowców. Do dziś taniec jest tylko ozdobą w filmach, traktowany jest raczej jak element tła, specyficznego kolorytu, niż główny temat. Ale...
Warszawskie festiwale tańca w 2022 r. w analizie porównawczej, z elementami oceny oferty artystycznej, czyli zbiorcze spojrzenie na rynek. Opracowanie stworzone na zlecenie Fundacji Scena Współczesna.
Choreografię tańca, choreografię tłumu, mowę ciała służącą propagandzie można zanotować w reżimach z całego świata, składa się na nią nie tylko oprawa artystyczna rozmaitych wydarzeń, ale i monumentalne obrazy w filmach, przemyślane ruchy żołnierzy na defiladach czy przemarszach, określone gesty, pozycje ciała ludzi władzy, wykorzystywane do polityki dyskryminacyjnej, ksenofobicznej, wojennej.
„Przestrzenie Sztuki” to ciekawy format finansowania, ale też i realizacji wydarzeń związanych z teatrem i tańcem w Polsce. Kiedy Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego pod auspicjami Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu zainaugurowały program pilotażowy (w lipcu 2020 r.) jeszcze tego widać nie było, ale dziś, gdy po próbnym okresie i podsumowaniu jego wymiernych efektów można mówić o nadziei na stały rozwój niezależnego tańca i teatru.
Protesty i teorie. Podsumowanie spektakli zagranicznych Ciało/Umysł 2022 – 21. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu, organizator: Fundacja Ciało/Umysł (12.10-15.10.2022, Teatr Studio)
Ciepłe miesiące sprzyjają prezentacjom na świeżym powietrzu. Ale w ostatnim czasie w zasadzie nie ma tanecznych pokazów plenerowych, za to można zauważyć tendencję do realizacji performance site-specific.
W pierwszej połowie 2022 roku, Fundacja Artystyczna PERFORM współpracująca ściśle z Mazowieckim Instytutem Kultury wyraźnie skierowała się w swoim programie ku poszukiwaniom nowych formuł i tych obszarów tanecznych, których dotąd nie mogliśmy oglądać lub rzadko widzieliśmy na teatralnej scenie.
Taniec współczesny próbuje gonić balet w ofercie skierowanej do dzieci, ale jeszcze wiele wody w Wiśle upłynie zanim będziemy mogli mówić o systemowej edukacji i profesjonalnym marketingu promującym sztukę tańca, jako coś naprawdę atrakcyjnego dla najmłodszych.
O projekcie porozumienia festiwali z Warszawy, Seattle i Busan. Z Włodzimierzem Kaczkowskim, dyrektorem 18. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania 2022, rozmawia Sandra Wilk
Analiza. Jak przebiegł Międzynarodowy Dzień Tańca w 2022 roku i czego się dowiedzieliśmy z dostępnych publicznie danych?
Koncepcja zjednoczenia się warszawskiego środowiska tańca pojawia się regularnie od przynajmniej 20 lat. Problem jednak w tym, że ewentualne wcielenie w życie tego pomysłu wcale nie jawi się jako łatwe.