Centrum Teatru i Tańca Zawirowania – podsumowanie działalności w 2023 r. (obszar tańca)

Roots
Image

Fundacja Scena Współczesna prowadząca projekt społecznej instytucji kultury Centrum Teatru i Tańca Zawirowania (CTiT Zawirowania) w 2023 roku zaproponowała warszawskiej publiczności 72 pokazy tańca – to największa liczba spektakli zorganizowanych przez pojedynczego organizatora w badanym sezonie.

Ponadto w 2023 roku w ramach działalności Akademii Tańca Zawirowania zorganizowano ok. 200 warsztatów regularnych (szacunkowo), 38 specjalnych wakacyjnych warsztatów tańca, 1 warsztat plenerowy i 4 warsztaty festiwalowe (te ostatnie zajęcia ze względu na to, ze przynależą do festiwalu nie są ujmowane w zestawieniu statystycznym). Łącznie zorganizowano 239 spotkań warsztatowych.

W ramach CTiT Zawirowania po spektaklach premierowych i gościnnych odbywały się regularne spotkania artystów z publicznością. Na rozwój publiczności wpłynęły także działania dokumentacyjne, dzięki którym Centrum dokumentowało prezentowane przez siebie spektakle fotograficznie oraz na wideo oraz program wspierający krytykę taneczną. „Brygada Tańca”, realizowana we współpracy ze Stroną Tańca w 2023 roku opublikowała 16 recenzji debiutantów, a o ponadto o tanecznych wydarzeniach Centrum Teatru i Tańca Zawirowania ukazało się 25 klasycznych recenzji oraz 4 obszerne podsumowania, analizy wydarzeń (teksty problemowe).

Spis recenzji z 2023 r.:
  1. Spotkanie na uboczu - 22-12-23 - Recenzja spektaklu: Nad poziomy - choreografia: Elwira Piorun
  2. Presja inaczej - 19-12-23 - Recenzja spektaklu: ATSU - Magdalena Wójcik i Stefano Otoyo
  3. Uwięzieni (nie tylko w lochu butelkowym) - 14-12-23 - Recenzja spektaklu: Oubliette - Carrodunum Dance Company
  4. O samotnym pokoleniu brutalnego świata - 04-12-23 - Recenzja spektaklu: Niesamowicie blisko - H.art company
  5. Od obserwowania do działania - 20-11-23 - Recenzja spektaklu: 3x20 - koncepcja: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Zofia Tomczyk
  6. Dante w nowej odsłonie - 15-11-23 - Recenzja spektaklu: Tańcząc Boską Komedię - Teatr Tańca Zawirowania, 45-lecie pracy artystycznej Elwiry Piorun w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
  7. Muśnięci światłem, spaleni światłem - 22-10-23 - Recenzja spektaklu de light - H.art company
  8. Od wstydu po wyzwolenie - 21-10-23 - Recenzja spektaklu: Bestie - Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark
  9. Jazz w innym wydaniu - 20-10-23 - Recenzja spektaklu: Pour Miles D. - Tchekpo Dance Company (Benin/Francja)
  10. Plastyczne spotkanie z nieznanym - 25-06-23 - Recenzja spektaklu: White Poplar - Circe (Gruzja)
  11. Od wody ku niebu - 23-06-23 - Relacja z pokazu work in progress: The source (Źródło) - Teatr Tańca Zawirowania (Polska) i Pydance (Korea Południowa)
  12. Od zjednoczenia do zagrożonych dźwięków - 23-06-23 - Recenzje spektakli: Roots - Dancehaus Piu, choreografia: Michela Priuli i Song of Extinction - Dancehaus Piu (Włochy)
  13. Blisko, coraz bliżej - 22-06-23 - Recenzja spektaklu: Blisko - Teatr Nowszy
  14. W cieniu ofiary - 20-06-23 - Recenzja spektaklu: Sacre - Borderline Danza (Włochy)
  15. Od źródeł do naszego ego - 19-06-23 - Recenzja z wieczoru spektakli z Korei Południowej: Groo - chorografia: Heejin Kim, Darae Jeong; Ego Navigator - choreografia: Jeong Geon; Seed - choreografia: Seahyun Lee
  16. Depresja świata wirtualnego - 21-05-23 - Recenzja etiudy: Keep it real - Małgorzata Nowak i Maria Salwińska
  17. Warszawa, czyli drugi dom - 23-04-23 - Recenzja spektaklu: Wspomnienia na ulicach Śródmieścia – projekt polsko-ukraiński, choreografia: Alyona Omelina, Angelina Zabielina (Ukraina), wykonanie: ukraiński zespół artystyczno-taneczny UADC
  18. Współczesny rytuał życia - 21-04-23 - Recenzja spektaklu: Wojny. Święta krew Śniących - Sylwia Hanff (5. Butohpolis – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania)
  19. Od miłości do zbrodni - 21-04-23 - Recenzja spektaklu: Medea Fiam - Elisabeth Damour (Francja) (5. Butohpolis – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania)
  20. Wewnętrzne wyzwolenia - 01-04-23 - Recenzja spektaklu: „Yoni: Taka kobieta” Akademia Tańca Zawirowania (grupa projektowa), choreografia: Patrycja Nosiadek
  21. Pod kontrolą i bez kontroli - 19-03-23 - Recenzja spektaklu: Inside Gospel - Akademia Tańca Zawirowania (grupa projektowa), choreografia: Magdalena Wójcik, Stefano Otoyo
  22. Uwięzione w jaskini platońskiej - 17-03-23 - Recenzja spektaklu: W ciemno - Amanda Nabiałczyk i Katarzyna Sypniewska
  23. Wschody i zachody słońca - 17-03-23 - Recenzja spektaklu: ATSU - Magdalena Wójcik, Stefano Otoyo
  24. Energia upadku, energia protestu - 28-01-23 - Recenzje spektakli: Don't Move - Jakub Mędrzycki oraz One hundred falls - Ilona Gumowska
  25. Nadchodzi wyzwolenie - 19-01-23 - Recenzja spektaklu: Estranee - choreografia: Francesca Caselli, interpretacja: Francesca Caselli, Magdalena Wojcik

Recenzje Brygady Tańca:

  1. Poetyckie spojrzenie na mitologię - 25-06-23 - Recenzja spektaklu: White Poplar - Circe (Gruzja)
  2. Bez kontekstu - 24-06-23 - Recenzja spektaklu: The Dance of Reality - Atacama Compagnie (Włochy)
  3. Najbliżej siebie - 22-06-23 - Recenzja spektaklu: Blisko - Teatr Nowszy
  4. W poszukiwaniu siebie - 22-06-23 - Recenzja spektaklu: Blisko - Teatr Nowszy
  5. W poszukiwaniu czułości - 21-06-23 - Recenzja spektaklu: White Noise - Compagnie DNA (Włochy)
  6. Cielesna niejednorodność - 20-06-23 - Recenzja spektaklu: Sacre - Borderline Danza (Włochy)
  7. Nieskończony rytuał - 20-06-23 - Recenzja spektaklu: Sacre - Borderline Danza (Włochy)
  8. Jeden organizm mimo dystansu - 19-06-23 - Recenzja Wieczoru spektakli z Korei Południowej: „Groo”, chorografia: Heejin Kim, Darae Jeong, „Ego Navigator”, choreografia: Jeong Geon, „Seed”, choreografia: Seahyun Lee
  9. Miłość jest w każdym wymiarze - 28-05-23 - Recenzja spektaklu: Opowiedz nam o przyszłości - Teatr Tańca Zawirowania
  10. Jesteśmy cieniem samych siebie - 21-05-23 - Recenzja spektaklu: W ciemno - Amanda Nabiałczyk i Katarzyna Sypniewska
  11. Między realnym a nierealnym - 21-05-23 - Recenzja spektaklu: W ciemno - Amanda Nabiałczyk i Katarzyna Sypniewska
  12. Pół chłopcy, pół mężczyźni - 20-05-23 - Recenzja spektaklu: SM Masochistyczne obrazy ojciec-syn - Kielecki Teatr Tańca
  13. Wolni do miłości - 19-05-23 - Recenzja spektaklu: Atsu - Magdalena Wójcik i Stefano Otoyo
  14. Paradoksy gniazda - 14-05-23 - Recenzja spektaklu: Empty Bodies - Teatr Tańca Zawirowania
  15. Od pragnienia akceptacji do zniszczenia - 14-05-23 - Recenzja spektaklu: Empty Bodies - Teatr Tańca Zawirowania

Podsumowania wydarzeń:

  1. Podróż w nieznane. 19. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania 2023 (edycja letnia) – podsumowanie - 03-07-23
  2. Światło, marzenia, czułość, więzienie. Sieć Scen Prezentacyjnych 2023 – podsumowanie - 28-12-23
  3. Od bicia serca po Olgę Tokarczuk. Warszawski Konkurs Choreograficzny 2023 – podsumowanie - 29-12-23
  4. W poszukiwaniu korzeni. 19. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania 2023 (edycja letnia) – podsumowanie – 04-07-23

Centrum Teatru i Tańca Zawirowania w 2023 roku odnotowało wzrost swoich zasięgów w social mediach – 52% na Instagramie oraz 80% na Facebooku. Zasięg na Instagramie osiągnął 4 700, a Facebooku ponad 73 000, co jest dobrym wynikiem.

Facebookowy fanpage CTiT Zawirowania ma obecnie 3,7 tysiąca fanów oraz 4 tys. osób obserwujących. Dobre notowania ma także fanpage Teatru Tańca Zawirowania: 9,7 tys. fanów i 10 tys. osób obserwujących.

Ponadto Fundacja Scena Współczesna prowadzi także fanpage Akademii Tańca Zawirowania mający 1,8 tys. fanów i 2,1 tys. osób obserwujących.

Image

CTiT Zawirowania w ramach działalności zorganizował m.in. Warszawski Konkurs Choreograficzny, imprezę z nagrodami finansowymi oraz zaproszeniami na pozawarszawskie festiwale tańca, wspierający uzdolnionych choreografów. Jako jedyny organizator włączył się w ogólnopolską Sieć Scen Prezentacyjnych, wraz z Teatrem Tańca Zawirowania współorganizował 19. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania oraz współpracował z innymi podmiotami (m.in. z festiwalem Butohpolis czy studiem Oddaj Ciężar).

Image

Analiza wydarzeń CTiT Zawirowania pokazuje, że organizator ten skupił się przede wszystkim na organizacji spektakli tanecznych oraz zajęć warsztatowych. Centrum organizowało swoje wydarzenia w trybie ciągłym, choć organizator stracił w bieżącym sezonie swoją stałą salę przy ul. Bruna 9 (właściciel budynku przeznaczył go do wyburzenia pod budowę nowego apartamentowca). Od chwili utraty sali CTiT wynajmował przestrzeń do kontynuacji swojego programu (współpracował w tym okresie m.in. z Teatrem Studio, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, Komuną Warszawa i Garnizonem Sztuki). Centrum wspierało także rozwój krytyki tanecznej w programie Brygada Tańca (realizowanym ze Stroną Tańca), realizował własne nagrania wideo udostępniane później w Internecie, tworzył też dokumentację fotograficzną.

Analiza rodzajów spektakli wykazuje, że CTiT Zawirowania niemal wszystkie spektakle zagraniczne skumulował na 19. Międzynarodowym Festiwalu Tańca Zawirowania, co jest – niestety – powszechną praktyką, niemniej 6 razy zaprezentował spektakle polsko-zagraniczne (trzy tytuły).

Image


Wśród pokazów polsko-zagranicznych znalazła się premiera „Estranee” w choreografii Francesci Caselli (Włochy) z udziałem kursantek Akademii Tańca Zawirowania. Ta międzynarodowa produkcja CTiT, zrealizowana do muzyki Alessio Bettoli i wideo Mattia Nicolai, to praca polityczna tańczona przez kobiety celebrujące swoje ciała.

Następna polsko-zagraniczna produkcja to premiera „Inside Gospel”, nowego spektaklu grupy projektowej Akademii Tańca Zawirowania prowadzonej przez dwa miesiące przez Stefano Otoyo (Włochy) oraz Magdalenę Wójcik. Praca inspirowana była głównie przeżyciami choreografów oraz studentów. Projekt miał charakter międzynarodowy, poza młodymi tancerzami z Warszawy i Krakowa wzięło w nim udział czterech studentów z Rzymu (Emanuela Vomaro, Emanuele Sacca, Simone Galante, Luca Andrea Borzacchini).

Trzecim tytułem było „ATSU” Magdaleny Wójcik i Stefano Otoyo (Włochy) – praca inspirowana japońskim masażem shiatsu. Spektakl ten był grany przez CTiT Zawirowania repertuarowo, pokazano go w finale 19. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania oraz wyjechał na minitournée po krajach azjatyckich.

Zestawienie zamyka premiera polsko-ukraińskiego projektu „Wspomnienia na ulicach Śródmieścia”. 10-osobową grupę projektową Akademii Tańca Zawirowania prowadziły dwie choreografki z Charkowa Alyona Omelina oraz Angelina Zabielina we współpracy z ukraińskim zespołem artystyczno-tanecznym „UADC”. Spektakl był grany repertuarowo.

W badanym okresie CTIT nie realizował pokazów jednorazowych w przestrzeni miejskiej (site-specific). Z kolei stosunek pokazów zwykłych do pokazów repertuarowych wyglądał na całkiem wyważony.

Image

Pokazy repertuarowe (24) wobec pokazów zwykłych (48) stanowią w przypadku oferty CTIT Zawirowania ok. 1/3 prezentacji. Warto tutaj zauważyć, że w repertuarze znalazło się aż 10 tytułów (w tym 8 tytułów premierowych), a nie np. trzy wystawiane wielokrotnie przez cały rok. Były to premierowe spektakle: „Yoni: taka kobieta” – praca w choreografii Patrycji Nosiadek, w której wystąpiło 21 tancerek, „ATSU” Magaleny Wójcik i Stefano Otoyo, „Więzy” w choreografii Beniamina Citkowskiego, „W ciemno” – eksperymentalny spektakl Amandy Nabiałczyk i Katarzyny Sypniewskiej, „Keep it real” Małgorzaty Nowak i Marii Salwińskiej, „Don’t move” Jakuba Mędrzyckiego, „One hundred falls” Ilony Gumowskiej (warszawska premiera) oraz „Wspomnienia na ulicach Śródmieścia” – nowy projekt polsko-ukraiński – zrealizowany w formule collage (tanecznej i filmowej), którego celem była integracja ukraińskiego środowiska tańca współczesnego z polskim. W spektaklu wystąpiło 10 osób prowadzonych przez choreografki z Charkowa Alyonę Omelinę i Angelinę Zabielinę we współpracy z ukraińskim zespołem artystyczno-tanecznym „UADC”.

Ponadto repertuarowo wystawiano starsze spektakle: „Opowiedz nam o przyszłości” Teatru Tańca Zawirowania oraz „Tańcząc Boską Komedię” Teatru Tańca Zawirowania (jeden z pokazów odbył się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej z okazji 45-lecia pracy artystycznej Elwiry Piorun).

Dobrze wypadł w Centrum Teatru i Tańca Zawirowania stosunek spektakli premierowych (11 tytułów, w tym pierwszy pokaz work in progress spektaklu „Nad poziomy”) do zwykłych pokazów (61), szczególne zważywszy na fakt, że aż 8 z nich było granych później w trybie repertuarowym.

Spis spektakli premierowych:

  1. „Yoni: taka kobieta”, choreografia Patrycja Nosiadek, wyk. Akademia Tańca Zawirowania – grupa projektowa;
    2. ATSU”, choreografia: Magdalena Wójcik i Stefano Otoyo (Włochy);
    3. „Więzy”, choreografia: Beniamin Citkowski, wyk. Akademia Tańca Zawirowania – grupa projektowa;
    4. „W ciemno”, choreografia: Amanda Nabiałczyk i Katarzyna Sypniewska;
    5. „Keep it real”, choreografia: Małgorzata Nowak i Maria Salwińska;
    6. „Jedności”, choreografia Beniamin Citkowski, wyk. Akademia Tańca Zawirowania – grupa projektowa;
    7. „Don’t move”, choreografia: Jakub Mędrzycki;
    8. „One hundred falls”, choreografia: Jakub Mędrzycki i Ilona Gumowska (warszawska premiera); 9. „Wspomnienia na ulicach Śródmieścia”, choreografia: Alyona Omelina (Ukraina) i Angelina Zabielina (Ukraina), wyk. ukraiński zespół artystyczno-taneczny „UADC”, Akademia Tańca Zawirowania – międzynarodowa grupa projektowa;
    10. „Estranee”, choreografia Francesca Caselli (Włochy), wyk. Akademia Tańca Zawirowania – międzynarodowa grupa projektowa
    oraz
    11. pokaz work in progress „Nad poziomy”, choreografia: Elwira Piorun
Image

19. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania 2023

Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania, czyli jedno z największych wydarzeń tanecznych w Warszawie odbyło się pod hasłem „Korzenie tańca”. Festiwal rozpoczął się 19 czerwca 2023 r., a zakończył 19 grudnia 2023 r. - te terminy były wyjątkowe, bo część letnia odbyła się w terminie, ale w trakcie części jesiennej organizator stracił stałą salę, a równolegle wybuchł konflikt zbrojny między Hamasem (Palestyna) a Izraelem (w skutek czego przyjazd izraelskich tancerzy musiał zostać odwołany. Spektakle pierwszej części festiwalu odbywały się w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski oraz w Centrum Teatru i Tańca Zawirowania w dniach 19.06-25.06, a spektakle drugiej części 20.10., 04.12 i 19.12 w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, w SZKOLE (Komuna Warszawa) i Teatrze Studio. Gośćmi specjalnymi były zespoły z Korei Południowej oraz Tchekpo Dan Agbetou – pracujący we Francji tancerz z Beninu.

Organizatorem 19. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania 2023 była Fundacja Scena Współczesna, a współorganizatorem Teatr Tańca Zawirowania. Dyrektorem festiwalu był Włodzimierz Kaczkowski, dyrektorką artystyczną Elwira Piorun, a koordynatorką Patrycja Nosiadek. Dyrektor festiwalu Włodzimierz Kaczkowski tak pisał o haśle przewodnim imprezy: „XIX Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania 2023 sięga do korzeni w sensie dosłownym, jak w spektaklu „The Roots” zespołu Dancehaus Piu z Mediolanu odkrywającym emigranckie pochodzenie tradycji zawartych w tańcu, czy metaforycznym, jak w przedstawieniach grup z Korei Południowej, które szukają źródeł tańca w odwoływaniu się do rytuału, w kontakcie z przedmiotami o symbolicznym charakterze. Ciekawe będzie połączenie dwóch tradycji: azjatyckiej i europejskiej w projekcie „The source” („Źródło”) przygotowanym przez tancerzy warszawskiego Teatru Tańca Zawirowania i grupy Pydance z Daegu z Korei Południowej…”.

Odbyły się także 4 warsztaty taneczne Master Class z zaproszonymi gośćmi z zagranicy.

Program festiwalu:

19 czerwca 2023 r., Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski

Prezentacje artystów z Korei Południowej pod egidą BIDAM (Busan International Dance Market):

„Groo” – Darae Jeong i Heejn Kim (Korea Południowa)

„Seed” – Seahyun Lee i Eunkyo (Korea Południowa)

„Ego Navigator” – Geon Jeong (Korea Południowa)

20 czerwca 2023 r., Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski

„Sacre” – Borderline Danza (Włochy)

21 czerwca 2023 r., Centrum Teatru i Tańca Zawirowania

„White Noise” – Compagnie DNA (Włochy)

22 czerwca 2023 r., Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski

„Blisko” – Teatr Nowszy (Polska)

23 czerwca 2023 r., Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski

„Roots” – Dancehaus Piu (Włochy)

„Song of Extinction” – Dancehaus Piu (Włochy)

23 czerwca 2023 r., Centrum Teatru i Tańca Zawirowania
Współpraca międzynarodowa Teatru Tańca Zawirowania (Polska) i Pydance (Korea Południowa):

„The source” („Źródło”) – Teatr Tańca Zawirowania i Pydance (Polska/Korea Południowa) – pokaz work in progress

24 czerwca 2023 r., Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski

„The Dance of Reality” – Atacama Compagnie (Włochy)

25 czerwca 2023 r., Centrum Teatru i Tańca Zawirowania

„White Poplar” – Circe (Gruzja) – pokaz prapremierowy

20 października 2023 r., Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski

„Pour Miles D.” – Tchekpo Dance Company (Benin/Francja)

4 grudnia 2023 r., Teatr Studio

„Niesamowicie blisko” – H.art company (Polska)

19 grudnia 2023 r., SZKOŁA (Komuna Warszawa)

„ATSU” – Magdalena Wójcik i Stefano Otoyo (Polska/Włochy)

19. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania 2023 Terminy: 19–25 czerwca 2023 r. (część letnia) oraz 20 października, 4 grudnia i 19 grudnia 2023 r. (część jesienna) Hasło przewodnie: Korzenie tańca Organizator: Fundacja Scena Współczesna Współorganizator: Teatr Tańca Zawirowania Partnerzy: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, Akademia Tańca Zawirowania, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, Teatr Nowszy Patroni honorowi: Centrum Kultury Koreańskiej, Włoski Instytut Kultury w Warszawie Partnerzy medialni: TVP Kultura, Tok FM, e-Teatr, taniecPOLSKA, Strona Tańca, Dziennik Teatralny, Kwartalnik Taniec, Info Teatrologia, Warszawa.ngo.pl, Wolna Sobota, Kulturownia.pl, Teatr dla wszystkich, Dla Studenta, Oddaj Ciężar, Commune Sense i Liceum Anety Mikołajczyk Współfinansowanie: miasto stołeczne Warszawa

Image

Szczegółowy opis działalności CTiT Zawirowania w 2023 r.

STYCZEŃ

Rok 2023 Centrum Teatru i Tańca Zawirowania (CTiT) rozpoczęło 18 stycznia premierą „Estranee” w choreografii Francesci Caselli (Włochy) z udziałem kursantek Akademii Tańca Zawirowania. Ta międzynarodowa produkcja CTiT to praca polityczna tańczona przez kobiety celebrujące swoje ciała. Z opisu: „Ciało gromadzi serię wspomnień, które nosimy na co dzień. Zatrzymuje myśli, doznania i emocje, które przejawiają się w postawie i w słowach. Ciało, które się porusza świadomie może stać się źródłem zmian i transformacji. Uważność, słuchanie, ruch i dynamika otwierają nowe możliwości percepcji, wyobraźni i bycia”.

Francesca Caselli – włoska tancerka i instruktorka tańca pracowała m.in. z takimi choreografami, jak: Loris Petrillo, David Zambrano oraz Elisa Pagani, która zaproponowała jej staż w uznanym zespole Compagna DNA w Bolonii. Warto też dodać, że Caselli w 2016 roku stała się częścią projektu Centrale Mediterra pod kierownictwem tancerza Ultima Vez Giovanniego Scarcelli.

Estranee” Akademia Tańca Zawirowania – grupa projektowa, koncept i choreografia: Francesca Caselli (Włochy), muzyka: Alessio Bettoli, wykonanie: Francesca Caselli, Magdalena Wójcik oraz kursantki Akademii Tańca Zawirowania, współpraca przy wideo: Mattia Nicolai, produkcja CTiT Zawirowania, premiera: 18.01.2023, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 18.01.2023

Kolejną prezentacją był spektakl repertuarowy „Opowiedz nam o przyszłości” Teatru Tańca Zawirowania, który publiczność obejrzała 27 stycznia 2023 r. Przedstawienie „Opowiedz nam o przyszłości” jest inspirowane twórczością Stanisława Lema, a w szczególności jego powieścią „Solaris”. Zajmuje się bohaterem, który postawiony na przeciwko oceanu, który materializuje jego wizje i wspomnienia, musi sam określić, na ile chce im się przeciwstawić, a na ile ulec.

Opowiedz nam o przyszłości” Teatr Tańca Zawirowania, choreografia: Elwira Piorun, scenariusz: Włodzimierz Kaczkowski, wykonanie: Michał Adam Góral, Anna Banasik, produkcja: Teatr Tańca Zawirowania/Fundacja Scena Współczesna, premiera: 19.12.2021, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 27.01.2023

Następnie w CTiT Zawirowania odbył się wieczór specjalny z polską premierą „Don’t Move” Jakuba Mędrzyckiego i warszawską premierą „One hundred falls” Ilony Gumowskiej (dwa pokazy: 28 stycznia i 29 stycznia). „Najnowsza, premierowa praca Jakuba Mędrzyckiego silnie wpisuje się w nurt choreografii protestu, bo tancerz w swoim „Don’t Move” chce zwrócić naszą uwagę na obecny stan wolności artystycznej, wolności ekspresji, wolności wyrażania siebie i swoich poglądów przez sztukę. „Krzycząc” o zagrożeniu tych wolności w Europie powołuje się przy tym na raport Freemuse – międzynarodowej organizacji monitorującej wolność artystyczną: „W 2021 roku zabito rekordową liczbę 39 artystów, a ponad 500 artystów poniosło konsekwencje prawne za kwestionowanie władz, osób publicznych oraz wartości religijnych czy tradycyjnych”.
W spektaklu Mędrzyckiego nie pada ani jedno słowo, ale krzyk słychać od pierwszej sekundy, bo praca i cały proces twórczy rozpoczyna się tutaj od ciała zamkniętego w plastikowym worku do przechowywania zwłok. Wiemy, że w worku jest artysta, a domyślamy się, że scena ta jest nawiązaniem do tragicznych historii twórców zabitych za swoją odwagę sprzeciwienia się władzy” (fragment recenzji Sandry Wilk „Energia upadku, energia protestu”, Strona Tańca).

One hundred falls” Ilona Gumowska, koncepcja: Jakub Mędrzycki, choreografia: Jakub Mędrzycki, Ilona Gumowska, wykonanie: Ilona Gumowska, muzyka: Marta Forsberg, Gieorgij Puchalski, produkcja: Krakowski Teatr Tańca, zdjęcia i projekty plakatów: Mieszko Chomka, warszawska premiera: 28.01.2023, pokazy: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 28-29.01.2023

Don’t Move” Jakub Mędrzycki, koncept, choreografia, wykonanie: Jakub Mędrzycki, muzyka: Izabela Orzełowska, konsultacje: Izabela Orzełowska, współprodukcja: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, premiera: 28.01.2023, pokazy: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 28-29.01.2023

LUTY

7 lutego Centrum Teatru i Tańca Zawirowania zaprosiło na pokaz work in progress „ATSU” Magdaleny Wójcik i Stefano Otoyo – to wydarzenie specjalne odbyło się 7 lutego. Bazą do ruchu w tym spektaklu był japoński masaż shiatsu, gdzie operator masując drugą osobę wykonuje nad nią choreografię – która jest sama w sobie ceremonią.

ATSU” Magdalena Wójcik, Stefano Otoyo, choreografia i wykonanie: Magdalena Wójcik, Stefano Otoyo, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 07.02.2023

18 lutego ponownie wystawiono „One hundred falls” Ilony Gumowskiej i „Don’t Move” Jakuba Mędrzyckiego. Publiczność entuzjastycznie oceniła pierwsze w Warszawie pokazy „One hundred falls”. Oto kilka głosów: „Ilona to największy talent Europy. Upadek (tytułowy taniec) jeszcze nigdy nie był tak piękny”, „One hundred falls z Ilona Gumowska miało mistyczny wymiar, piękne przeżycie, było czuć emocje wyrażane przez ruch performerki/tancerki”, „One hundred falls jest przewspaniały na każdym poziomie. Bardzo polecam. Ilona jest niesamowita! Trzeba zobaczyć!”.

One hundred falls” Ilona Gumowska, koncepcja: Jakub Mędrzycki, choreografia: Jakub Mędrzycki, Ilona Gumowska, wykonanie: Ilona Gumowska, muzyka: Marta Forsberg, Gieorgij Puchalski, produkcja: Krakowski Teatr Tańca, zdjęcia i projekty plakatów: Mieszko Chomka, warszawska premiera: 28.01.2023, pokazy: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 18.02.2023

Don’t Move” Jakub Mędrzycki, koncept, choreografia, wykonanie: Jakub Mędrzycki, muzyka: Izabela Orzełowska, konsultacje: Izabela Orzełowska, współprodukcja: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, premiera: 28.01.2023, pokazy: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 18.02.2023

19 lutego odbyła się repertuarowa prezentacja spektaklu „Opowiedz nam o przyszłości” Teatru Tańca Zawirowania.

Opowiedz nam o przyszłości” Teatr Tańca Zawirowania, choreografia: Elwira Piorun, scenariusz: Włodzimierz Kaczkowski, wykonanie: Michał Adam Góral, Anna Banasik, produkcja: Teatr Tańca Zawirowania/Fundacja Scena Współczesna, premiera: 19.12.2021, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 19.02.2023

MARZEC

W marcu odbyły się „Cztery dni z Centrum Tańca Zawirowania”.

Program:

16 marca 2023 r.

„Tańcząc Boską Komedię” Teatr Tańca Zawirowania

17 marca 2023 r.

„ATSU” Magdalena Wójcik i Stefano Otoyo

„W ciemno” Amanda Nabiałczyk i Katarzyna Sypniewska

18 marca 2023 r.

„Opowiedz nam o przyszłości” Teatr Tańca Zawirowania

19 marca 2023 r.

„Inside Gospel” Akademia Tańca Zawirowania – premiera

Spektakl „Tańcząc Boską Komedię” Teatru Tańca Zawirowania to ambitna próba zmierzenia się z dziełem Dantego, który wykreował w XIV wieku swoją wizję świata pozaziemskiego. Jak piszą twórcy, było to wyzwanie dla choreografa i tancerzy, żeby spróbować zamienić skomplikowany język poezji Dantego, nasycony rozbuchanymi obrazami plastycznymi na język tańca.

Tańcząc Boską Komedię” Teatr Tańca Zawirowania, choreografia: Elwira Piorun, współpraca dramaturgiczna: Aleksandra Kostrzewa, tancerze: Ilona Gumowska/Liwia Bargiel, Magdalena Wójcik/Aleksandra Krajewska, Michał Przybyła, Michał Adam Góral, współpraca twórcza: Gieorgij Puchalski, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 16.03.2023

Z kolei „ATSU” (Magdalena Wójcik i Stefano Otoyo) próbuje znaleźć odpowiedź na pytania: Jak przynależność do danej kultury może nas z jednej strony „otulać”, inspirować i dawać poczucie bezpieczeństwa, a z drugiej zamykać nas w pewne ramy i odbierać tożsamość oraz jak uwolnić się od nacisku społeczeństwa i znaleźć własną drogę?

„ATSU”, choreografia i wykonanie: Magdalena Wójcik, Stefano Otoyo, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 17.03.2023

W ciemno” – spektakl Amandy Nabiałczyk i Katarzyny Sypniewskiej – to eksperymentalna praca zrealizowana przy użyciu światła latarki, wykorzystująca pracę z cieniem, półmrokiem, ciemnością. Z opisu: „Czy cień jest tylko biernym odbiciem nas samych czy może też być aktywny i zdolny do dialogu? Często słyszymy zdanie być cieniem samego siebie, a co gdyby potraktować to dosłownie i zatańczyć z własnym odbiciem? „W ciemno” jest opowieścią o człowieku i jego alter ego. Drugie ja w projekcie przybiera formę cienia. Spektakl ma na celu pokazanie, że dialog z samym sobą i autoanaliza są kluczem do rozwoju, zdrowych relacji i rozwiązywania problemów w sferze emocjonalnej”.

W ciemno”, choreografia i wykonanie: Amanda Nabiałczyk, Katarzyna Sypniewska, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 17.03.2023

Przedstawienie „Opowiedz nam o przyszłości” odnosi się do metafory ludzkiej egzystencji opisanej przez Lema, która staje się obecnie jeszcze bardziej aktualna w czasach, kiedy technologie próbują manipulować umysłami ludzkimi.

Opowiedz nam o przyszłości” Teatr Tańca Zawirowania, choreografia: Elwira Piorun, scenariusz: Włodzimierz Kaczkowski, opracowanie wizualne: Julia Ruszczyńska, zdjęcia: Piotr Szymański, animacja: Dominika Struzik, wykonanie: Michał Adam Góral, Anna Banasik, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 18.03.2023

Z kolei „Inside Gospel” grupy projektowej Akademii Tańca Zawirowania prowadzonej przez dwa miesiące przez Stefano Otoyo oraz Magdalenę Wójcik opowiadało o podróży w głąb siebie Natomiast początkiem do podjęcia pracy nad tym spektaklem były dwa seriale: „Inside Job” oraz „Midnight Gospel”, które według prowadzących przekazują wiele wartościowych treści nad tym jak działa nasze społeczeństwo. Projekt miał charakter międzynarodowy, poza młodymi tancerzami z Warszawy i Krakowa wzięło w nim udział czterech studentów z Rzymu.

Inside Gospel” Akademia Tańca Zawirowania – grupa projektowa, choreografia: Magdalena Wójcik, Stefano Otoyo, wykonanie: Agnieszka Żechowska, Alicja Skopinksa, Aneta Parciak, Julia Głowacka, Joanna Gabrysiak, Kasia Gołąbek, Łukasz Rochna, Magda Stefańska, Maria Kresa, Michalina Nowak, Ola Śledź, Paulina Kurdziel, Żaneta Palica, Emanuela Vomaro, Emanuele Sacca, Simone Galante, Luca Andrea Borzacchini, premiera: 19.03.2023, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 19.03.2023

KWIECIEŃ

Kwiecień w CTiT Zawirowania rozpoczął premierą „Yoni: Taka kobieta” (dwa pokazy w jeden dzień, 1 kwietnia). Bilety zostały sprzedane w zaledwie kilka godzin, choć nowy spektakl grupy projektowej Akademii Tańca Zawirowania w choreografii Patrycji Nosiadek pokazywany był dwukrotnie. „Dla Patrycji Nosiadek poprowadzenie choreografii na 21 tancerek było chyba pierwszym takim zadaniem i uważam, że poradziła sobie dobrze. Już na samym wstępie, w swoistym prologu do „Yoni: Taka kobieta”, wprowadziła widzów w świat wystylizowanych – jak do nierealnych zdjęć na Instagramie – kobiet, które dbają o każdą swoją minę, każdą pozę, gest i krok, by następnie krok po kroku doprowadzać do dekonstrukcji tego wyidealizowanego obrazu, uwolnić je ze społecznych i osobistych ograniczeń” (fragment recenzji Sandry Wilk, Wewnętrzne wyzwolenia, Strona Tańca – przyp. red.).

Yoni: Taka kobieta” Akademia Tańca Zawirowania (grupa projektowa), choreografia: Patrycja Nosiadek, wykonanie: Karolina Borkowska, Julia Głowacka, Diana Gorońska, Wiktoria Jakubczak, Natalia Król, Julia Kucińska, Zofia Lewandowska, Aleksandra Łaska, Wiktoria Miller, Konstancja Osowska, Patrycja Padula, Maria Roszak, Zuzanna Ryduchowska, Kinga Senczyk, Karolina Sobieszek, Madzia Stefańska, Katarzyna Wawrzycka, Magdalena Wilicka, Katarzyna Wiśniowska, Nina Żegaczewska, Iwona Żelazna, muzyka: Urbaniaque, wideo: Julia Ruszczyńska, grafika: Magdalena Wilicka, tekst: Diana Gorońska, premiera: 01.04.2023, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 01.04.2023 (dwa pokazy)

Później zorganizowano podwójny wieczór taneczny ze spektaklami „One hundred falls” i „Don’t move”. Ilona Gumowska i Jakub Mędrzycki w swoich solowych, kameralnych choreografiach opowiedzieli o dwóch społecznych aspektach naszej rzeczywistości. Pokazy odbyły się 11 kwietnia.

One hundred falls” Ilona Gumowska, koncepcja: Jakub Mędrzycki, choreografia: Jakub Mędrzycki, Ilona Gumowska, wykonanie: Ilona Gumowska, muzyka: Marta Forsberg, Gieorgij Puchalski, produkcja: Krakowski Teatr Tańca, zdjęcia i projekty plakatów: Mieszko Chomka, warszawska premiera: 28.01.2023, pokazy: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 11.04.2023

Don’t Move” Jakub Mędrzycki, koncept, choreografia, wykonanie: Jakub Mędrzycki, muzyka: Izabela Orzełowska, konsultacje: Izabela Orzełowska, współprodukcja: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, premiera: 28.01.2023, pokazy: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 11.04.2023

12 kwietnia Centrum Teatru i Tańca Zawirowania kolejny raz zaprezentowało nowy spektakl grupy projektowej Akademii Tańca Zawirowania, czyli na „Yoni: Taka kobieta”, zrealizowany na 21 tancerek.

Yoni: Taka kobieta” Akademia Tańca Zawirowania (grupa projektowa), choreografia: Patrycja Nosiadek, wykonanie: Karolina Borkowska, Julia Głowacka, Diana Gorońska, Wiktoria Jakubczak, Natalia Król, Julia Kucińska, Zofia Lewandowska, Aleksandra Łaska, Wiktoria Miller, Konstancja Osowska, Patrycja Padula, Maria Roszak, Zuzanna Ryduchowska, Kinga Senczyk, Karolina Sobieszek, Madzia Stefańska, Katarzyna Wawrzycka, Magdalena Wilicka, Katarzyna Wiśniowska, Nina Żegaczewska, Iwona Żelazna, muzyka: Urbaniaque, wideo: Julia Ruszczyńska, grafika: Magdalena Wilicka, tekst: Diana Gorońska, premiera: 01.04.2023, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 12.04.2023

W tym samym miesiącu Centrum Teatru i Tańca Zawirowania zostało partnerem 5. Butohpolis – Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh i 21 kwietnia na Scenie przy ul. Bruna 8 wystawiono z tej okazji trzy spektakle butoh.

Program wieczoru partnerskiego:

„Medea Fiam” Elisabeth Damour (Francja)
„Wojny. Święta Krew Śniących” Sylwia Hanff (Polska)
„O kompozycji” Thomas Bradley (Australia) – spektakl, film i rozmowa

A 22 kwietnia w CTiT kolejne spotkanie z tańcem, tym razem w ramach „Wieczoru Debiutów Choreograficznych”. Wystawiono spektakle „W ciemno” (Amanda Nabiałczyk i Katarzyna Sypniewska) oraz „Keep it real” (Małgorzata Nowak i Maria Salwińska). „Nabiałczyk i Sypniewska konsekwentnie podczas całego przedstawienia bawią się światłem i cieniem, a swój taniec oświetlają jedynie latarką kierując nasze zmysły raz na główną postać, raz na jej cień. Zamieniając się rolami (bo Sypniewska także momentami gra rolę cienia) zmylają nasze zmysły, mamią nas nieprawdziwym obrazem, odnosząc się do rozmaitych kodów, m.in. do układania dłoni tak, aby ich cień tworzył na ścianie fantastyczne zwierzęta albo oświetlając się tak, by ich twarze przypominały postaci z horrorów. Cień człowieka staje się tutaj drugą rzeczywistością, ale ta przecież nie istnieje, to nasz umysł ją „dopowiada” na podstawie sygnałów odbieranych przez zmysły” (fragment recenzji Sandry Wilk, „Uwięzione w jaskini platońskiej”, Strona Tańca – przyp. red.).

W ciemno”, choreografia i wykonanie: Amanda Nabiałczyk i Katarzyna Sypniewska, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 22.04.2023

Keep it real”, choreografia i wykonanie: Małgorzata Nowak i Maria Salwińska, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 22.04.2023

MAJ

„Yoni: Taka kobieta” – najnowsza produkcja grupy projektowej Akademii Tańca Zawirowania, przygotowana przez Patrycję Nosiadek znów zagościła na deskach Centrum Teatru i Tańca Zawirowania 13 maja.

Yoni: Taka kobieta” Akademia Tańca Zawirowania (grupa projektowa), choreografia: Patrycja Nosiadek, wykonanie: Karolina Borkowska, Julia Głowacka, Diana Gorońska, Wiktoria Jakubczak, Natalia Król, Julia Kucińska, Zofia Lewandowska, Aleksandra Łaska, Wiktoria Miller, Konstancja Osowska, Patrycja Padula, Maria Roszak, Zuzanna Ryduchowska, Kinga Senczyk, Karolina Sobieszek, Madzia Stefańska, Katarzyna Wawrzycka, Magdalena Wilicka, Katarzyna Wiśniowska, Nina Żegaczewska, Iwona Żelazna, muzyka: Urbaniaque, wideo: Julia Ruszczyńska, grafika: Magdalena Wilicka, tekst: Diana Gorońska, premiera: 01.04.2023, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 13.05.2023

Następnego dnia – 14 maja – wystawiono repertuarowy spektakl (i jednocześnie jeden z największych przebojów ostatnich lat Teatru Tańca Zawirowania) w choreografii Karoliny Kroczak pt. „Empty Bodies”. Pokaz zaplanowano na 14 maja 2023 r. o godz. 19.00 na scenie przy ul. Bruna 9 w Warszawie.

„Trzy tancerki – Elwira Piorun, Agata Pankowska, Aleksandra Krajewska – symbolizują różne pokolenia. Pokolenia, które niszczyły i naprawiały niszcząc jeszcze bardziej. Choreografka, Karolina Kroczak, do tańca, który ogląda się z pasją, śmiało wplata obraz, współczesne przeboje i głos aktorski. To sprawia, że spektakl staje się ciekawszy, a poszczególne sceny wyraźniejsze, a jego wciąż zmieniająca się dynamika może się spodobać ludziom młodym. Dla mnie jest to opowieść o trudnych, poplątanych losach kobiet i nieodwracalnym niszczeniu otaczającej nas natury” (fragment recenzji Lucyny Łukian, „Od pragnienia akceptacji do zniszczenia”, Brygada Tańca 2023 – przyp. red.).

Empty Bodies” Teatr Tańca Zawirowania, choreografia: Karolina Kroczak, wykonanie: Aleksandra Krajewska, Agata Pankowska, Elwira Piorun, muzyka: collage, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 14.05.2023

19 maja ponownie wystawiono „ATSU”, spektakl który powstał na bazie etiudy – zdobywczyni nagrody publiczności w Warszawskim Konkursie Choreograficznym. Choreografię przygotował duet Magdalena Wójcik i Stefano Otoyo.

ATSU” Magdalena Wójcik, Stefano Otoyo, choreografia i wykonanie: Magdalena Wójcik, Stefano Otoyo, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 19.05.2023

Następnie, 20 maja, w ramach wydarzenia specjalnego Centrum Teatru i Tańca Zawirowania zaprosiło na pokaz spektaklu „SM. Masochistyczne obrazy ojciec-syn” Kieleckiego Teatru Tańca. O choreografii opracowanej przez Tobiasza Sebastiana Berga: „Twórcy spektaklu przyjrzą się relacjom ojciec- syn, które znamy z przypowieści o synu marnotrawnym przedstawionej w Ewangelii według św. Łukasza, z Syna marnotrawnego Siergieja Prokofiewa czy malarstwa związanego z tą tematyką. Artyści obudują tę opowieść współczesnymi kontekstami psychologicznymi, społecznymi i filozoficznymi. A jaką wybiorą dla tego tematu formę?”.

SM. Masochistyczne obrazy ojciec-syn” Kielecki Teatr Tańca, choreografia: Tobiasz Sebastian Berg, dramaturgia: Beniamin M. Bukowski, opracowanie muzyczne: Karol Osman, scenografia, przestrzeń i kostiumy: Barbara Bińkowska, wykonanie: Bartłomiej Banasiak, Aleksander Staniszewski, Marek Szajnar, Mateusz Wróblewski, Kamil Zdańkowski, Piotr Ziółkowski, spektakl powstał we współpracy z Festiwalem Nowe Epifanie jako efekt Laboratorium Nowych Epifanii, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 20.05.2023

21 maja odbył się kolejny „Wieczór młodych choreografów” ze spektaklami „W ciemno” Amandy Nabiałczyk i Katarzyny Sypniewskiej oraz „Keep it real” Małgorzaty Nowak i Marii Salwińskiej. Z opisu: „Główną inspiracją do stworzenia choreografii „W ciemno” stanowiła gonitwa Piotrusia Pana za jego cieniem. Odbicie Piotrusia Pana jest osobną, psotną i niepokorną postacią, którą główny bohater próbuje ujarzmić. Cień to jednak Piotruś, który wymyka się spod kontroli i przejawia niechciane, skrywane cechy”. Z kolei „Keep it real” jest wynikiem obserwacji artystek nad zależnościami między światem wirtualnym, a realnym. Z opisu: „Podobieństwa, które tak bardzo wciągają nas w świat gier dają nam iluzję całkowitej kontroli nad własnym losem, pomimo różnic w odczuwaniu, widzeniu i rozumieniu tego, co się tam z nami dzieje. Utwór porusza kwestię wpływu kontekstu społecznego i kulturowego na indywidualne zachowania i wybory, co może prowadzić do ograniczania wolności jednostki i utraty jej prawdziwej tożsamości”.

W ciemno”, choreografia i wykonanie: Amanda Nabiałczyk i Katarzyna Sypniewska, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 21.05.2023

Keep it real”, choreografia i wykonanie: Małgorzata Nowak i Maria Salwińska, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 21.05.2023

Kolejną premierą był projekt polsko-ukraiński „Wspomnienia na ulicach Śródmieścia” – zrealizowany w formule collage (tanecznej i filmowej) był nie tylko zbiorem historii Śródmieścia, ale również kolekcją przemyśleń, doświadczeń, wspomnień związanych z tą dzielnicą z punktu widzenia uchodźców ukraińskich. Z opisu: „Pałac Kultury, Dworzec Centralny, Starówka dają nadzieję dzisiejszym zrujnowanym z powodu wojny miastom Ukrainy. Tutaj łączy się stare z nowym, łączą się wspomnienia wielu pokoleń. Śródmieście odbudowane po wojennych zniszczeniach zachowało swoją tajemnicę, piękno i korzenie. Przypomina nam o tym, że dobro zawsze zwycięża i takiej wiary potrzebują dziś nasi Bracia i Siostry z Ukrainy. Większość z nich trafiła do Polski pociągiem, pierwsze długie godziny oczekiwania spędzili właśnie na Dworcu, a Pałac Kultury i dzielnica Śródmieście było pierwszym, co ich przywitało. Takie wrażenie wywarł na nich >nowy dom<”. Celem projektu była integracja ukraińskiego środowiska tańca współczesnego z polskim. Premierowy pokaz odbył się w Akademii Tańca Zawirowania 27 maja. 10-osobową grupę projektową Akademii Tańca Zawirowania prowadziły dwie choreografki z Charkowa Alyona Omelina oraz Angelina Zabielina we współpracy z ukraińskim zespołem artystyczno-tanecznym „UADC”.

Wspomnienia na ulicach Śródmieścia” Akademia Tańca Zawirowania – grupa projektowa, choreografia: Alyona Omelina i Angelina Zabielina we współpracy z ukraińskim zespołem artystyczno-tanecznym „UADC”, premiera: 27.05.2023, pokaz: Akademia Tańca Zawirowania (ul. Wspólna 61), 27.05.2023

Na koniec miesiąca, 28 maja, CTiT wystawił repertuarowy spektakl „Opowiedz nam o przyszłości” Teatru Tańca Zawirowania, inspirowany twórczością Stanisława Lema (głównie powieścią „Solaris”).

Opowiedz nam o przyszłości” Teatr Tańca Zawirowania, choreografia: Elwira Piorun, scenariusz: Włodzimierz Kaczkowski, wykonanie: Michał Adam Góral, Anna Banasik, produkcja: Teatr Tańca Zawirowania/Fundacja Scena Współczesna, premiera: 19.12.2021, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 27.01.2023

CZERWIEC

3 czerwca publiczność znów obejrzała „Wspomnienia na ulicach Śródmieścia” w przygotowaniu Alyony Omeliny i Angeliny Zabieliny, choreografek i reżyserek z Charkowa we współpracy z ukraińskim zespołem artystyczno-tanecznym „UADC” (grupą 10 młodych tancerzy z różnych części Ukrainy).

Wspomnienia na ulicach Śródmieścia” Akademia Tańca Zawirowania – grupa projektowa, choreografia: Alyona Omelina i Angelina Zabielina we współpracy z ukraińskim zespołem artystyczno-tanecznym „UADC”, premiera: 27.05.2023, pokaz: Akademia Tańca Zawirowania (ul. Wspólna 61), 03.06.2023

A 4 czerwca w CTiT odbył się wieczór „Chopin University Dance Company w Zawirowaniach”. Wystąpili podczas niego studenci II i III roku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, specjalność Taniec współczesny: Anna Badylak, Julia Buczyńska, Julia Dąbrowska, Mateusz Pindelski, Julia Piwońska, Zuzanna Ritter, Monika Szymańska, Julia Witczak, Nikola Zientarska. Opieka artystyczna: ad. dr hab. Andrzej Morawiec i ad. dr Aleksandra Bilińska.

Program pokazów:

  1. „Mad”, choreografia i wykonanie: Anna Badylak, muzyka: COH & Cosey Fanni Tutti – „Lying”
  2. „Sjurvival”, choreografia i wykonanie: Mateusz Pindelski, muzyka: Forrest Swords – „Sjurvival”
  3. „Soledad”, choreografia: Andrzej Morawiec, wykonanie: Anna Badylak, Julia Buczynska, Julia Dąbrowska, Mateusz Pindelski, Zuzanna Ritter, Monika Szymańska, Julia Witczak, Nikola Zientarska, muzyka: Aleksandra Bilińska – „#…Soledad for AlessandraR, na elektronikę”
  4. „Show stuck of each’, choreografia: Julia Buczynska, wykonanie: Zuzanna Ritter, muzyka: Dymitr Szostakowicz – Preludia op. 34 nr 21-22
  5. „Stabbet Mather”, choreografia: Andrzej Morawiec, wykonanie: Julia Buczynska, Mateusz Pindelski, muzyka: Anna Ignatowicz-Glińska – „Passacaglia na marimbę i wibrafon”
  6. „This is your work. This is my body and soul”, choreografia i wykonanie: Nikola Zientarska, muzyka: Henry Purcell – „King Arthur”, Z.628, Act III: Prelude While Cold Genius Rises – Song „What Power Art Thou”
  7. „Take Your Time”, choreografia i wykonanie: Julia Buczynska, muzyka: Murcof – „Recuerdos”
  8. „Dysmorfia”, choreografia i wykonanie: Julia Piwońska, muzyka: Frequent – „Alpha State”
  9. „Schizofrenia”, choreografia i wykonanie: Monika Szymańska, muzyka: Raymond Murray Shafer – „Snowforms”
  10. „P®uder-ja” – fragment, choreografia: Andrzej Morawiec, wykonanie: Anna Badylak, Julia Buczynska, Julia Dąbrowska, Mateusz Pindelski, Julia Witczak, Nikola Zientarska, muzyka: Aleksandra Bilińska
  11. „TriAngelus”, choreografia: Andrzej Morawiec, wykonanie: Mateusz Pindelski, Zuzanna Ritter, Monika Szymańska, muzyka: Giovanni Battista Pergolesi – „Stabat Mater”, P. 77: I. Stabat Mater dolorosa”
  12. „…umiera ostatnia”, choreografia i wykonanie: Julia Dąbrowska, muzyka: Michał Jacaszek – „49″
  13. „Pro/Logos”, choreografia i wykonanie: Julia Witczak, muzyka: Ernest Bloch – „From Jewish Life, B. 55: I Prayer”

W czerwcu Centrum Teatru i Tańca Zawirowania było, obok Fundacji Scena Współczesna i Teatru Tańca Zawirowania, współorganizatorem 19. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania (Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w dziale poświęconym festiwalowi – przyp. red.). Zorganizowano m.in. prezentacje artystów z Korei Południowej pod egidą BIDAM (Busan International Dance Market): „Groo” – Darae Jeong i Heejn Kim, „Seed” – Seahyun Lee i Eunkyo i „Ego Navigator” – Geon Jeong oraz wieczór z prezentacją artystów z Polski i Korei Południowej ze spektaklem work in progress „The source” Teatru Tańca Zawirowania i Pydance (Korea Płd.).

A 30 czerwca w Centrum Teatru i Tańca Zawirowania odbyła się prezentacja etiud grupy Oddaj Ciężar przygotowanych pod kierunkiem artystycznym Karoliny Kroczak oraz spektakl „Find me” w choreografii Michała Przybyły. Spektakl Przybyły opowiadał o wspólnocie, kolektywnej sile i wielogłosie, o odnajdywaniu siebie i wspieraniu innych. Odbyły się dwa pokazy o godz. 18 i 20.

Etiudy Oddaj Ciężar pod kierunkiem artystycznym Karoliny Kroczak i spektakl „Find me’ choreografia: Michał Przybyła, pokaz: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 30.06.2023 (dwa pokazy)

LIPIEC

1 lipca i 2 lipca w CTiT Zawirowania odbyła się premiera spektaklu „Więzy” grupy projektowej Akademii Tańca Zawirowania w choreografii Beniamina Citkowskiego. Z opisu: „Tytułowe „Więzy” to opowieść o istotach ziemskich, które uczestniczą w najważniejszej podróży istnienia - podróży z lęku do miłości. Oddzieleni od natury, w której żyją zapominają kim są i dlaczego tu są. Wkrótce nadchodzi jednak czas na przypomnienie, czym jest prawda życia i czym jest spełnienie. Następuje rozpoznanie iluzji więzów oraz całkowite przeformułowanie istoty tego szerokiego pojęcia. Rozpoczyna się życie zgodne z wewnętrzną transformacją”.

Więzy” Akademia Tańca Zawirowania – grupa projektowa, choreografia: Beniamin Citkowski, wykonanie: Julia Głowacka, Agnieszka Gwadera, Szymon Kleszcz, Aleksandra Łaska, Adrianna Majchrzak, Emilia Nowak, Anna Przypolska, Kamila Rastawicka, Alicja Skopińska, Magdalena Wąsak, Izabela Weyher, Amelia Whiskerd-Węgorzewska, muzyka: Peteris Vasks, Jo Blankenburg, Angus MacRae, Ros Stephen, premiera: 01.07.2023, pokazy: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, 1.07-2.07.2023

W Akademii Tańca Zawirowania organizowano serię specjalnych warsztatów „Lato w Zawirowaniach – warsztaty wakacyjne”.

Program zajęć:

03-07 lipca - Contemporary Flow z Krzysztofem Łuczakiem

10-14 lipca - projekt YONI z Patrycją Nosiadek

10-14 lipca - Choreo Lab z Patrycją Nosiadek

15-16 lipca - Body Conditioning z Elwirą Piorun

15-16 lipca - Contemporary z Elwirą Piorun

17-21 lipca - Taniec współczesny i kompozycja z Magdaleną Wójcik

18-20 lipca - Taniec współczesny z Izą Prokopek

22-23 lipca - Flow Dynamics ze Stefano Otoyo

24-28 lipca - Choreo Lab z Martą Kosieradzką

29-30 lipca - Body Conditioning z Elwirą Piorun

29-30 lipca - Contemporary z Elwirą Piorun

28 lipca w Akademii Tańca Zawirowania odbyło się specjalne blisko czterogodzinne warsztatowo-filmowe „Spotkanie z tańcem i filmem”. Edukacyjny program warsztatów przewidywał dwa kilkugodzinne: „Spotkanie z tańcem” i „Spotkanie z filmem”. W ramach pierwszego bloku odbył się warsztat ruchowy (prowadzenie: tancerka i choreografka: Patrycja Nosiadek), w ramach drugiego projekcja słynnego filmu dokumentalnego „Dancing Pina” połączony z warsztatem i dyskusją (prowadzenie: artysta wizualny i reżyser Piotr Janowczyk). Całość skupiała się na intymności w ruchu, prawdzie o tancerzu oraz najlepszym możliwym uchwyceniu tańca przez oko kamery. Spotkanie dla osób zainteresowanych tańcem, choreografią i filmem. O „Dancing Pina”, reżyseria: Florian Heinzen-Ziob: „Film pokazuje zaskakującą metamorfozę wrażliwych i zdolnych tancerzy, którzy odkrywają choreografię Piny, równocześnie sami ulegając głębokiej zmianie. Reżyser Florian Heinzen-Ziob podkreśla uniwersalną siłę tańca Piny Bausch, w którym spotykają się przeszłe i współczesne historie. Łączy kontynent Afryki ze stara Europą pod szyldem ponadczasowej spuścizny jednej z najbardziej niezwykłych tancerek na świecie”.

SIERPIEŃ

3 sierpnia zorganizowano specjalne zajęcia taneczne w plenerze z tancerką i choreografką Agnieszką Sikorską. Plenerowe lekcje odbyły się przy pomniku Jazdy Polskiej, spotkanie oparte było na technikach tańca współczesnego oraz metodach pracy z uważnością i naturą. Praca solo, w parach i w grupach uczyła budowania głębszego połączenia z otaczającą przyrodą.

20 sierpnia w Akademii Tańca Zawirowania odbył się pokaz „Jedności”, który wieńczył tydzień spotkań świadomościowo-ruchowych. Spektakl w choreografii Beniamina Citkowskiego.

Jedności” Akademia Tańca Zawirowania – grupa projektowa, choreografia: Beniamin Citkowski, wykonanie: Małgorzata Bielecka, Dorota Domańska, Piotr Kacperczyk, Ola Sonia Kłos, Katarzyna Krutak, Małgorzata Lubińska, Anna Paradzińska, Beata Rycembel, Weronika Solarek, Dorota Strzałka, Oktawia Wieczorek, pokaz: Akademia Tańca Zawirowania (ul. Wspólna 61), 20.08.2023

W sierpniu Centrum Teatru i Tańca Zawirowania zakończyło swoją działalność na Scenie przy ul. Bruna 9. Zarządca budynku zdecydował o jego wyburzeniu pod budowę apartamentowca. Stracenie sali prezentacyjnej, gdzie regularnie odbywały się prezentacje spektakli tanecznych i teatralnych wymusiło na CTiT Zawirowania częściowe ograniczenie tempa realizacji jego programu i rozpoczęcie poszukiwań nowej sali w Warszawie. W następnych miesiącach roku pokazy organizowano w sali warsztatowej Akademii Tańca Zawirowania oraz w wynajętych salach teatralnych (w Teatrze Studio, SZKOLE, Garnizonie Sztuki czy Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski).

WRZESIEŃ

We wrześniu nie realizowano prezentacji spektakli tanecznych.

PAŹDZIERNIK

W październiku odbył się spektakl w wykonaniu Tchekpo Dan Agbetou – tancerza i choreografa pochodzącego z Beninu. Praca poświęcona Milesowi Daviesowi należała do programu 19. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania (Informacje o całym wydarzeniu znajdują się w dziale poświęconym festiwalom – przyp. red.).

21 października Centrum Teatru i Tańca Zawirowania wystawiło w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski dobrze przyjęty przez krytykę i widzów spektakl „Bestie” Teatru Rozbark z Bytomia. Wydarzenie odbyło się w ramach programu Sieć Scen Prezentacyjnych 2023, której organizatorem jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Z opisu: „Inspiracją do pracy nad „Bestiami” Teatru Rozbark była również charakterystyczna w twórczości Brunona Schulza siła obserwacji. Efemeryczne refleksje zakłócające działanie, uważność i sztuka przypatrywania się czy wręcz podglądania – intrygują i inspirują reżyserkę wraz z zaangażowanymi artystami w procesie tworzenia spektaklu. Schulz swoją postawą i wrażliwością zachęca bowiem do obserwacji świata. Świat rysunków, tekstów literackich i wyborów życiowych Artysty, wzmacnia wiarę w moc wyobrażeń i konsekwencję nadchodzącej przemiany. Z tej perspektywy ciekawe jest zauważenie jego wszechobecnej „postawy obserwatora”, który w wymiarze symbolicznym kuląc się na czworakach, z ciekawością, pragnieniem i niemocą osiągnięcia celu”.

Bestie” Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark, reżyseria, choreografia: Anna Piotrowska, wykonanie: Kamil Bończyk, Joanna Brodniak, Julia Lewandowska, Łukasz Szleszyński, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło, Daniel Zych, reżyseria światła: Paweł Murlik, muzyka: Michał Mackiewicz, projekt kostiumów: Anna Piotrowska, wykonanie kostiumów: Atlelier Bronisława Cichy, premiera: 1-2.10.2022, pokaz w ramach: Sieć Scen Prezentacyjnych, organizator pokazu: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, pokaz: sala Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, 21.10.2023

22 października CTiT Zawirowania zaprosiło publiczność na kolejny pokaz w ramach Sieci Scen Prezentacyjnych 2023 (organizator: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego), czyli na spektakl „de light” H.art company. Pokaz w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski. Z opisu: „Przedstawienie „de light” H.art company to spektakl-galeria. Bada wzajemne zależności światła i przestrzeni ze sztuką choreografii. Pracując z geometrią światła, przestrzeni i ruchu, budowana jest abstrakcyjna forma żywego obrazu – pełna napięć kompozycyjnych, zestawień kolorów, kształtów i nastrojów odpowiadających konkretnym zadaniom. Korzystając z teorii optyki, odkrywane są przed widzem różne mechanizmy percepcji”.

de light” H.art company, reżyseria i choreografia: Artur Grabarczyk, wykonanie: Stanisław Bulder, Artur Grabarczyk, Róża Kołoda, Agnieszka Brzezińska, współpraca artystyczna: Ulriqa Fernqvist, Peter Svensson, reżyseria oświetlenia: Artur Grabarczyk, reżyseria dźwięku i obrazu: Wiktor Freifeld, produkcja: Klub Żak/Gdański Festiwal Tańca, Grab Art Foundation/h.art company, pokaz w ramach: Sieć Scen Prezentacyjnych, organizator pokazu: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, pokaz: sala Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, 22.10.2023

LISTOPAD

15 listopada Centrum Teatru i Tańca Zawirowania zaprosiło na jubileusz 45-lecia pracy artystycznej Elwiry Piorun, tancerki i choreografki Teatru Tańca Zawirowania, która debiutowała na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w 1978 roku. Pokaz spektaklu „Tańcząc Boską Komedię” odbył się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

Tańcząc Boską Komedię” Teatr Tańca Zawirowania, choreografia: Elwira Piorun, dramaturgia: Aleksandra Kostrzewa, współpraca twórcza: Gieorgij Puchalski, wykonanie: Liwia Bargiel, Aleksandra Krajewska, Michał Adam Góral, Michał Przybyła, Teatr Wielki – Opera Narodowa (sala Młynarskiego), 15.11.2023

20 listopada Centrum Teatru i Tańca Zawirowania wystawiło improwizowany spektakl „3×20” wg koncepcji Aleksandry Bożek-Muszyńskiej i Zofii Tomczyk. Pokaz odbył się w Garnizonie Sztuki (ul. Konopnickiej 6) w Warszawie. „3×20” to spektakl improwizowany z udziałem artystów różnych dziedzin sztuki, opierający się na aktywizacji publiczności. Inicjatorkami projektu są warszawska improwizatorka i choreografka Aleksandra Bożek-Muszyńska oraz poznańska tancerka i performerka Zofia Tomczyk.

3×20”, koncepcja: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Zofia Tomczyk, wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Józef Buchnajzer, Paweł Grala, Daniela Komędera-Miśkiewicz, Sylwia Nosarzewska, Zofia Tomczyk i Ilona Trybuła, pokaz: Garnizon Sztuki, 20.11.2023

GRUDZIEŃ

W grudniu Centrum Teatru i Tańca zorganizowało dwa ostatnie pokazy 19. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania - „Niesamowicie blisko” H.art Company w Teatrze Studio oraz „ATSU” Magdaleny Wójcik i Stefano Otoyo w SZKOLE.

Publiczność obejrzała kolejne dwa spektakle w ramach Sieci Scen Prezentacyjnych 2023 – CTiT Zawirowania zaprosił bowiem „Blisko” Teatru Nowszego, którego pokaz odbył się 13 grudnia w Teatrze Studio oraz „Oubliette” Carrodunum Dance Company (Teatr Nowy Proxima), którego pokaz odbył się 14 grudnia w Teatrze Studio.

Po pokazie w Teatrze Studio wydaje się nawet, że „Blisko” to choreografia wciąż się zmieniająca, ewoluująca, wywołująca przy okazji każdego wystawienia nowe skojarzenia i emocje. W sali Malarnia występ Natalii Kladziwy, Jana Saraty, Katarzyny Leszek i Radosława Lisa nabrał nowego blasku. Z innym oświetleniem, w bardziej głębokiej przestrzeni sceny i z białą podłogą taneczną ruch wykonawców wydawał się bardziej wyrazisty, konkretne sceny mocniej plastyczne i atrakcyjniejsze wizualnie, bo dodatkowym efektem były wyraźne cienie aktorów kładące się co i rusz na ziemi bądź na horyzoncie sali” (fragment artykułu problemowego Sandry Wilk, „Światło, marzenia, czułość, więzienie. Sieć Scen Prezentacyjnych 2023 – podsumowanie”, Strona Tańca).

Z kolei: „Spektakl zaproponowany przez Karola Miękinę, dawniej m.in. tancerza Polskiego Teatru Tańca, jest nie tylko pracą interdyscyplinarną, ale i swoistym wyzwaniem filozoficznym – mamy tutaj fabularną historię rozgrywającą się w lochu zbudowanym na wzór butelki, z którego jedynym wyjściem jest otwór znajdujący się wysoko ponad dostępną więźniom przestrzenią. Ci zaś, skazani na nieśmiertelność, choć w głębi siebie wiedzą, że bez pomocy z zewnątrz nie uwolnią się, i tak bez końca szukają wyjścia, prowadząc w tym celu dążące do niemożliwości eksperymenty na samych sobie. Rozbudowana scenografia i plastyczne sceny w „Oubliette” łatwo wciągają nas w ten dziwny świat niekończących się psychicznych tortur – obserwujemy mikrospołeczeństwo tworzone przez czwórkę bohaterów, kibicujemy im, gdy nadchodzi dzień i wszyscy atawistycznie gromadzą się w spadającym na nich wąskim snopie światła, którym każdy chce się przez tę krótką chwilę nacieszyć… Obserwujemy ich relacje, starcia, współpracę, wreszcie wytańczone pragnienia, stany psychiczne, marzenia (fragment recenzji Sandry Wilk, „Uwięzieni, nie tylko w lochu buletlowym”, Strona Tańca – przyp. red.).

Blisko” Teatr Nowszy, choreografia w ścisłej współpracy z tancerzami: Tomasz Ciesielski, wykonanie: Natalia Kladziwa, Paweł Urbanowicz, Katarzyna Leszek, Radosław Lis, muzyka: Piotr Matula, reżyseria światła: Radosław Lis, kostiumy: Nikola Fedak, produkcja i koordynacja: Joanna Stasina, produkcja: Fundacja Nowszego Teatru / Teatr Nowszy, koprodukcja: Kielecki Teatr Tańca, współorganizator: Lubelski Teatr Tańca, premiera: 12.11.2021, spektakl powstał w ramach Programu Przestrzenie Sztuki, który jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, partnerem projektu jest Uniwersytet Łódzki, organizator pokazu: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, pokaz w ramach: Sieć Scen Prezentacyjnych, pokaz: Teatr Studio, 13.12.2023

Oubliette” Carrodunum Dance Company, kierownictwo artystyczne i choreografia: Karol Miękina, wykonanie: Karol Miękina, Dominik Olechowski, Damian Rusyn, Sebastian Szul, opracowanie graficzne: Katarzyna Jazienicka, kostiumy: Teresa Olechowska, scenografia i reżyseria światła: Wojciech Kiwacz, organizator pokazu: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, pokaz w ramach: Sieć Scen Prezentacyjnych, pokaz: Teatr Studio, 14.12.2023

20 grudnia i 21 grudnia CTiT Zawirowania zaprosiło na kolejną edycję Warszawskiego Konkursu Choreograficznego, do którego w 2023 roku zgłoszono 29 prac. Osiem etiud wybranych przez zespół selekcyjny przeszło do etapu publicznych prezentacji, które oceniało jury konkursu.

Jury obradowało w składzie:

- Ewa Staroń reprezentująca Mandala Performance Festival,
- Joanna Chitruszko reprezentująca Festiwal Kalejdoskop,
- Ryszard Kalinowski reprezentujący Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie i Lubelski Teatr Tańca.

Wszystkie prezentacje oraz wręczenie nagród odbyły się w SZKOLE (Komuna/Warszawa).

Program prezentacji:

20 grudnia 2023 r.

Pokazy konkursowe:

  1. Choreografia: Jakub Mędrzycki, „Moving lands”
    „Moving Lands” to podróż przez wydarzenia, na które nie mamy wpływu. Praca dotyka tego co zmienne i niestabilne. Tancerki z ciekawością poszukują zapowiedzi następnego kroku przeżywając swoją własną indywidualną podróż.

    2. Choreografia: Piotr Jeznach, „Three Graces”
    Choreografia na trzy tancerki inspirowana trzema gracjami wielokrotnie pojawiającymi się w sztuce. Punktem wyjścia był pompejski fresk z I w n.e., obrazy Rafaela Santiego i Rubensa o tym samej nazwie. Rzeźby „Trzy cienie” Rodina oraz „Tower of Mothers” Kathe Kollwitz również pozwoliły choreografowi i tancerkom znaleźć ich wersję trzech gracji.

    3. Choreografia: Izabela Zawadzka, „Ni to baba, ni to chłop”
    Zachodźże, słoneczko, skoro masz zachodzić,
    Bo nas nogi bolą po tym polu chodzić.
    Nogi bolą chodzić, ręce bolą robić,
    Zachodźże, słoneczko, skoro masz zachodzić.

    4. Choreografia: Maria Salwińska, Aleksandra Tucka i Krzysztof Łuczak, „Trzy po trzy”
    Liczba trzy w numerologii jest zwiastunem dobrych rzeczy. Wiąże się z kreatywnością, komunikacją, optymizmem i ciekawością. To właśnie liczba trzy jest inspiracją etiudy choreograficznej: troje tancerzy tworzy przestrzeń w kształcie trójkąta. Każdy z tancerzy jest inny, ale uzupełniają się oni nawzajem, tworząc idealny triumwirat.

    5. Choreografia: Julia Buczyńska i Ola Komarnicka, „Battleground”

    Akt wyjścia na scenę – wystawienia bezbronnego ciała na pastwę spojrzeń i ocen bardziej i mniej przychylnych obserwatorów, wydaje się nosić znamiona zarówno heroizmu, jak i masochizmu. „Battleground” to intymny miłosno-nienawistny list do tańca, ciała tańczącego oraz realiów funkcjonowania w branży tanecznej.

    6. Choreografia: Julia Lewandowska i Łukasz Szleszyński, „Forezja”
    Forezja – przenoszenie jednych organizmów przez drugie; forezja nie dotyczy przenoszenia pasożyta przez żywiciela, jednak może powodować śmierć przenosiciela.
  1. Choreografia: Marta Kosieradzka, „Home grown allure”
    „Home grown allure’’ to spektakl inspirowany prozą Olgi Tokarczuk mówiącej o wielowymiarowej relacji człowieka z naturą, historią, wspomnieniami i światem snów, powstały w wyniku artystycznego researchu i dialogu Marty Kosieradzkiej (taniec), Zofi Jakubiec (kostium) i Adriano Fontany (dźwięk).

    8. Choreografia: Katarzyna Leszek i Kacper Szklarski, „Duet on cello, piano & a heartbeat”
    Praca jest poetycką opowieścią o traceniu, próbą uchwycenia melancholii związanej z przemijaniem, w której przeszłość i teraźniejszość splatają się ze sobą.

21 grudnia 2023 r.

Pokazy laureatów:

  1. Choreografia: Jakub Mędrzycki, „Moving lands”
  2. Choreografia: Katarzyna Leszek i Kacper Szklarski, „Duet on cello, piano & a heartbeat”
  3. Choreografia: Izabela Zawadzka, „Ni to baba, ni to chłop”
  4. Choreografia: Marta Kosieradzka, „Home grown allure”

Jury przyznało następujące nagrody w Warszawskim Konkursie Choreograficznym 2023:

I MIEJSCE i nagrodę w wysokości 5000 zł za konsekwencje i współgranie elementów choreograficznych oraz lekkość i dystans poruszonego tematu otrzymali Katarzyna Leszek i Kacper Szklarski za pracę „Duet on cello, piano & a heartbeat”.

II MIEJSCE i nagrodę w wysokości 3000 zł za nieoczywistość i subtelność dramaturgii spektaklu oraz znakomite operowanie detalem otrzymała Marta Kosieradzka za pracę „Home grown allure”.

III MIEJSCE i nagrodę w wysokości 1000 zł za poczucie humoru, intrygujące i spójne połączenie stylów tanecznych otrzymała Izabela Zawadzka za pracę „Ni to baba, ni to chłop” w wykonaniu Sebastiana Olczyka.

Ponadto przyznano:

– Nagrodę publiczności w wysokości 1000 zł otrzymali Katarzyna Leszek i Kacper Szklarski za pracę „Duet on cello, piano & a heartbeat”;
– Nagrodę specjalną w wysokości 2000 zł – prywatną nagrodę widza – za momentalne wprowadzenie w nastrój spektaklu otrzymała Izabela Zawadzka za pracę „Ni to baba, ni to chłop” w wykonaniu Sebastiana Olczyka.

Jury przyznało dodatkowe nagrody w postaci zaproszenia wybranych prac na organizowane przez siebie.

Nagrody dodatkowe:

– zaproszenie na Festiwal Kalejdoskop do Białegostoku za głębię i delikatność oraz chwilę wytchnienia w stworzonym przez nich świecie dla Katarzyny Leszek i Kacpra Szklarskiego za pracę „Duet on cello, piano & a heartbeat”;
– zaproszenie na Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca do Lublina za odnalezienie oryginalnego motywu ruchowego pozwalającego na stworzenie frapującej i przekonującej kompozycji choreograficznej dla Jakuba Mędrzyckiego za pracę „Moving Lands” w wykonaniu Igi Włodarczyk i Zuzanny Strugacz;
– zaproszenie na Mandala Performance Festival do Wrocławia za dramaturgię i konsekwentne wykorzystanie ruchu, muzyki i kostiumu dla Katarzyny Leszek i Kacpra Szklarskiego za pracę „Duet on cello, piano & a heartbeat”.

Finałem działań Centrum Teatru i Tańca Zawirowania w 2023 roku była kameralna premiera work in progress „Nad poziomy”, którą wystawiono 22 grudnia w Akademii Tańca Zawirowania.

„Nad poziomy” w choreografii Elwira Piorun i w wykonaniu Aleksandry Jarząbek i Krzysztofa Jarosa to duet o wzlotach i upadkach młodych ludzi, skazanych na siebie, a nie potrafiących nawiązać pełnych relacji. „Całość zatańczona była bardzo dokładnie, z dużą świadomością ciała i wyjątkowo dobrym wykonaniem technicznym, ale szczególna pochwała należy się za interpretację emocjonalną, która rzadko wypada dobrze u młodych tancerzy. Krzysztof Jaros nie przypadkiem w 2021 roku wygrał 13. edycję telewizyjnego show „Mam Talent!”, gdzie został okrzyknięty fenomenalnym talentem tanecznym (jako 19-latek był wówczas studentem I roku specjalności Taniec współczesny na Wydziale Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie) – jest nie tylko niezwykle sprawny, ale ma wyjątkową lekkość ruchu czy skoku, a jego twarz w żadnej chwili nie pozostaje „martwa”, jest pełna emocji, naturalnie wyglądającego przeżywania. To więc ciekawe, że Elwira Piorun ustawiająca w „Nad poziomy” całą choreografię akurat jego ze swoich studentów wybrała do roli o prawdzie i... kłamstwach” (fragment recenzji Sandry Wilk, „Spotkanie na uboczu”, Strona Tańca).

Nad poziomy”, choreografia: Elwira Piorun, wykonanie: Aleksandra Jarząbek, Krzysztof Jaros, organizator: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, premiera: 22.12.2023, pokaz: Akademia Tańca Zawirowania, 22.12.2023 

Nota wydawnicza:

Wydawnictwo elektroniczne Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, Warszawa 2024
Przygotowanie raportu: Sandra Wilk na zlecenie Fundacji Scena Współczesna
Autorzy zdjęć: WILK

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości lub we fragmentach oraz jakiekolwiek dalsze udostępnianie wymaga uzyskania odpowiednich zgód.