„Kongo” – musical w reżyserii Hanny Piasecznej do scenariusza Pawła Kadłuba Stankiewicza i Hanny Piasecznej wystawiony premierowo przez Teatr Capitol w Warszawie 1 marca 2022 r. – z pewnością spodoba się młodzieży. Spektakl opowiadający o problemach młodych ludzi wchodzących w dorosłe życie porusza stare jak świat problemy dotyczące podziału na grupy społeczne w szkołach, ze wskazaniem na brak akceptacji osób mniej popularnych, nieszpanujących, niepoddających się presji większości.
Te małe społeczności przedstawiono w sposób dosyć przerysowany, mamy więc tu popularną na Instagramie i Facebooku liderkę i jej kumpele, zbuntowaną grupkę punkową, parę znajdującą się pomiędzy tymi skrajnościami i odepchniętą przez wszystkich dziewczynę, której nikt nie zauważa. Trochę zaskakujący jest to dla mnie wybór, bo chyba punk i anarchizm nie jest już obecnie na fali wśród młodych, a jeśli już to raczej nie taki uładzony i precyzyjnie wystudiowany. Ale nie narzekajmy, bo młodzież protestowała i będzie protestować tak, jak chce, a nie tak, jak im się każe. Tak czy owak, ci młodzi wspólnie przygotowują spektakl teatralny pod okiem nauczycielki, pani Jagody (Aurelia Luśnia wprowadziła sporo humoru do „Kongo”). A ich intrygi i kłopoty zaczną się w chwili, gdy do szkoły ma przyjechać telewizja, by wybrać uczestników do wokalnego show. Historia niby banalna, ale obnażająca przecież młodzieńcze dążenia do bycia popularnym, pięknym i doskonałym za wszelką cenę.
Widać, że w przygotowanie tego musicalu włożono wiele pracy – młoda aktorska obsada została naprawdę nieźle przygotowana wokalnie i aktorsko. W warstwie teatralnej najlepiej poradził sobie jedyny chłopak występujący w przedstawieniu – Wojciech Melzer (w roli Adama). A najlepiej śpiewała, przynajmniej moim zdaniem, Małgorzata Przybysz grająca postać Niewidzialnej. Dostała w zasadzie tylko jedną solową scenę, tak więc aż żal, że w grand finale jej postać nie została dostatecznie wybita na pierwszy plan. Może warto o tym jeszcze pomyśleć? Ta drobna zmiana przyniosłaby sporą korzyść dla fabuły, czy może raczej dla ideowego przesłania pozostającego po „Kongo”.
Musical „Kongo” rekomendowany jest dla młodzieży od 12 roku życia i najbardziej powinien spodobać się grupie wiekowej od 12 do 16 lat. Starszych znuży zapewne powracający wielokrotnie wątek pragnień sprowadzających się do liczby lajków czy zasięgów w mediach społecznościowych, ale na szczęście dostaną w kontrze dużo rockowej muzyki, ciekawie przygotowanych multimedialnych wizualizacji (no może poza tymi dotyczącymi punka), no i zabawną scenę z telewizyjnego panelu jurorskiego, w której brylują Hanna Piaseczna i Elżbieta Zapendowska (tak, ta Elżbieta Zapedowska).
Mam nadzieję, że „Kongo” się sprzeda, bo bardzo mało jest na rynku teatralnym solidnych produkcji dla młodzieży i o młodzieży, ale też, że spektakl będzie przechodził nieustający rozwój. Opracowany tutaj choreograficznie ruch jest całkiem autentyczny, ale jak na musical to mało w „Kongo” jest tańca. Szkoda, ale przecież jeszcze nic straconego – to nie jest film, w którym po oficjalnej premierze nie można już niczego udoskonalić.
Na koniec warto dodać, że Teatr Capitol przed rozpoczęciem premiery „Konga” ogłosił, iż zaangażował się w pomoc zaatakowanej zbrojnie przez Rosję Ukrainie i chce przeznaczać 5 zł z każdego sprzedanego biletu na rzecz wsparcia ofiar wojny rozgrywającej się od kilku dni tuż za naszą granicą.
Sandra Wilk, Strona Tańca
„Kongo” Teatr Capitol, musical, reżyseria: Hanna Piaseczna, scenariusz: Paweł Kadłub Stankiewicz i Hanna Piaseczna, muzyka i teksty piosenek: Paweł Kadłub Stankiewicz, przygotowanie wokalne: Aurelia Luśnia, współpraca reżyserska: Anna Maria Buczek, visualart: VJ Majonez, scenografia: Hanna Piaseczna, choreografia: Hanna Piaseczna, współpraca choreograficzna: Patrycja Woźniak, realizacja dźwięku: Anna Kwiatkowska, głos: Dominik Bąk, charakteryzacja: Make Up Star – Szkoła Wizażu i Charakteryzacji, projekt plakatu: Rafał Buczek, współpraca: BestVocalStudio, produkcja: Grupa Idea Mia & Hanna Piaseczna, obsada: Elżbieta Zapendowska, Aurelia Luśnia, Hanna Piaseczna oraz Iza Bożek, Kamila Figielska, Martyna Gozdalik, Rozalia Rusak, Gustaw Klyszcz/Wojciech Melzer, Weronika Liszewska, Aleksandra Narojczyk, Małgorzata Przybysz, Wiktoria Piorun, Aleksandra Tudek, Patrycja Woźniak, premiera: 01.03.2022, Teatr Capitol, pokaz: 01.03.2022