Nie trzeba czekać, czyli Strona Tańca patronuje Festiwalowi Ciało/Umysł 2025

Nie trzeba czekać, czyli Strona Tańca patronuje Festiwalowi Ciało/Umysł 2025
Jeszcze nie było żadnej edycji Festiwalu Ciało/Umysł (najbardziej znanego w Polsce wydarzenia nakierowanego na taniec konceptualny), na której nie znalazłabym czegoś, co mnie poruszyło. Zawsze coś mnie zastanawia, coś mnie dotyka, coś mnie drażni, coś mnie zachwyca, coś mnie wciąga. Jakoś wzrusza, jakoś porusza. Czasem nawet skłania do ruchu. I to właśnie poruszenie będzie tematem wiodącym 25. edycji Ciało/Umysł. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu.    

„Hasło tegorocznej edycji – PO-RUSZENIE – to więcej niż gra słów, to coś więcej niż gest. To przejście. To akt symboliczny, ale i bardzo realny. To otwartość na transformację – świata, sztuki, ciała. Edycja w dwóch aktach, taniec o dwóch rytmach, Ćwiczenie z przyszłości, wdechu i wydechu. To także decyzja, by nie czekać, aż coś się wydarzy, ale samemu wprawić rzeczywistość w ruch” – pisze Edyta Kozak, dyrektor artystyczna Ciało/Umysł.

Bliskie są mi te słowa, dobrze wpisujące się w mój czas, w zmianę oraz w moje wejrzenie i spojrzenie (to różnica, nie tylko semantyczna). Bardzo więc jestem ciekawa tej edycji, którą zaplanowano w dniach 8-12 października 2025 r. w STUDIO teatrgaleria oraz w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. 

Najbardziej czekam na pierwszy w Polsce występ Louise Lecavalier, kanadyjskiej ikony współczesnego tańca ekstremalnego, która ma wystawić „Danses Vagabondes” oraz na performatywny projekt „Museum of Futures”, efekt artystycznej wymiany i dzielenia się praktykami artystów ze Scottish Dance Theatre z polskimi performerami.  

Ponadto na C/U 2025 gościem będzie francuski choreograf Jérôme Bel ze spektaklem „Jérôme Bel”, do którego scenariusz zrealizował polski reżyser Wojciech Ziemilski; Scottish Dance Theatre z polską premierą „Ray”, Edyta Kozak ze swoim medytacyjnym „Autoportretem choreograficznym”. Swoje prace pokażą też Natalia Drozd („Superstar”) i Wojciech Grudziński („BOW. Rewizyta”). W programie towarzyszącym: pokaz filmu „Louise Lecavalier: In Motion”, reż. Raymond St-Jean oraz wystawa „Myślałam, że tancerki nie mają dzieci” autorstwa Grażyny Gudejko i Edyty Kozak. 

Wracając do moich typów, które nomen omen są zderzeniem przyszłości z przeszłością… W „Museum of Futures” artyści mają zająć się, poprzez kontekst katastrofy klimatycznej, przemian społeczno-politycznych, badaniem i eksploracją tego, co może oznaczać „ciało lub ciała przyszłości” - niedoskonałe, empatyczne, wspólnotowe. 

Z kolei w „Danses Vagabondes” Lecavalier ma badać intensywność, siłę i sensualność ciała. Swojego ciała, 66-letniej tancerki będącej w nieustannym procesie wewnętrznych zmian, która odrzuca społeczne normy. To ma być historia ciała, które się nie poddaje i któremu samemu się ufa. 

Liczę na to, że czegoś ważnego się nauczę. Wy też możecie. Nie trzeba tylko czekać. Naprawdę nie trzeba. 

Sandra Wilk, Strona Tańca

STRONA TAŃCA PRZYJĘŁA PATRONAT MEDIALNY NAD 25. CIAŁO/UMYSŁ. MIĘDZYNARODOWYM FESTIWALEM SZTUKI TAŃCA I PERFORMANSU.

PS. Bilety na festiwal można kupić przez platformę Kicket oraz w STUDIO teatrgaleria (online i stacjonarnie).