Rynek tańca w Warszawie w 2021 roku - analiza (część 2)

Rynek tańca w Warszawie w 2021 roku - analiza (część 2)

Inne wydarzenia

W Warszawie oczywiście działali także inni organizatorzy, których oferta sceniczna i warsztatowa niezmiennie zajmuje sporą część rynku. W 2021 roku wśród tych propozycji znalazły się pełnowymiarowe spektakle taneczne, projekty eksperymentalne, performance, spektakle repertuarowe, tematyczne wieczory teatralne, warsztaty czy projekty plenerowe.  

Fundacja Rozwoju Teatru „NOWA FALA” i kolektyw HOTELOKO movement makers zorganizowali 22 października „Noc Tańca 2021: Solar Movement – 10. urodziny HOTELOKO movement makers” w Centrum Promocji Kultury. W programie znalazły się pokazy choreografii na żywo i projekcje filmów wideo. Tematyka wieczoru zwracała uwagę m.in. na problematykę energii solarnej i zmian klimatycznych. Z kolei 24 października odbyła się „Noc Tańca 2021: Fala Tańca”. Oba 180-minutowe wieczory były dostępne także online.

Program:

22.10.2021 (CPK)

Wydarzenia w ramach 10. rocznicy HOTELOKO:
„EXTINCTION” HOTELOKO movement makers (Agata Życzkowska, Mirek Woźniak, Klara Szela) – premiera
„Gra Świateł – ruchome wspomnienia i zabawy choreograficzne” Magdalena Przybysz
Spektakle:
„Grande Valse Brillante” Maria Salwińska
„exit” Marcin Miętus
„Between Inferno and Paradise” Maria Salwińska, Krzysztof Łuczak
Filmy:
„Solar Dance” Agata Życzkowska
„Replace” Karina Szutko
„inner LIghT” Katarzyna Sypniewska, Anna Zelig, Natalia Lis
„Post Hope” Łukasz Wójcicki, Katarzyna Pawlak, Iga Dzięgielewska
„Escape Room” Anna Bajjou, Barbara Bujakowska, Karol Miękina

24.10.2021 (CPK)

Wydarzenia w ramach 10. rocznicy HOTELOKO:
„EXTINCTION” movement makers (Agata Życzkowska, Mirek Woźniak, Klara Szela)
Spektakle:
„Floater” Amanda Nabiałczyk
„A fantasy about the life of a chewing gum” Maja Kubalańca
„W drodze” Zespół New Folk/Anna Gilla-Małuj
Filmy:
„WoDA: Waterfall of Dance/Democratic/Dialog Actions” Agata Życzkowska
„WITHIN” Anna Bajjou, Marta Wołowiec
„l o s t m o m e n t u m ” Kama Giergoń – premiera
„W dziczy serca” Sylwia Marciniuk (Malina), Julia Szczesnowska
„EDGE” Paulina Święcańska
Image

Fundacja Rozwoju Teatru „NOWA FALA” i kolektyw HOTELOKO movement makers zorganizowali w 2021 roku także pierwszą edycję nowego festiwalu tanecznego. U:NEW Festival – DANCE HIGHWAYS – International Movement Festival in Warsaw 2021. Festiwal odbył się w Centrum Promocji Kultury, Instytucie Teatralnym i Teatrze BAZA w dniach 10-15 grudnia, a współfinansowała go Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Komisja Europejska w programie Erasmus+ i Instytut Cervantesa w Warszawie. Impreza łączyła pokazy spektakli i etiud choreograficznych (polskich i zagranicznych) z prezentacją filmów tanecznych i warsztatami tańca.

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprosił w 2021 roku m.in. na warsztaty i pokazy. W lutym odbyły się zajęcia taneczne online „Różnorodność i potencjał ciała” Iwony Olszowskiej, marcu „Ciało krytyczne – Tworzywa ruchu i struktury improwizacji” Katarzyny Pastuszak. W kwietniu na warsztaty „Improwizacja taneczna i teatr fizyczny” zaprosiła Alicja Miszczor, w maju warsztaty „Niby mało... praktyka ruchu bezwysiłkowego” poprowadził Tomasz Pomersbach, a w czerwcu zajęcia „Abundance” prezentował Paweł Konior. Warsztaty odbyły się w ramach 2. edycji programu „Ciałoprzestrzeń IT”. Ponadto w Galerii IT na początku roku zorganizowano wystawę, przypominającą jednego z największych tancerzy polskich XX wieku – Gerarda Wilka. Ekspozycja z okazji 25-lecia przedwczesnej śmierci tego artysty prezentowała fotografie z prywatnego zbioru Zofii Rudnickiej.  

W grudniu widownia Instytutu Teatralnego mogła zobaczyć premierowe pokazy spektaklu Atsushiego Takenouchiego (Japonia) pt. „Kwiaty” (01.12-02.12). Wystawieniom towarzyszyła muzyka na żywo wykonana przez Hiroko Komiya. Po pokazach widzowie mogli zapoznać się z książką „Atsushi Takenouchi Jinen Butoh”. 11 i 13 grudnia w Instytucie Teatralnym odbyły się dwa wieczory nowego festiwalu tanecznego w Warszawie – U:NEW Festival – DANCE HIGHWAYS – International Movement Festival in Warsaw 2021. 11 grudnia zaproszono na pokaz spektakli i etiud choreograficznych: „Cutthroat” Karina Szutko, „RESET” Igor Calonge Martinez (Hiszpania), „Y’a des choses ou avoir envie de dire des choses” Léa Leclerc (Francja) oraz pokaz filmu „WoDA: Waterfall of Dance/Democratic/Dialog Actions” Agaty Życzkowskiej. A dwa dni później przygotowano projekcję filmów „Unframed” (Wojciech Mochniej, Iris Heitzinger, reż. Paweł Zawadzki), „Escape Room” (Barbara Bujakowska, Karol Miękina, reż. Anna Bajjou) oraz „bobleplastbarna” (Silje Solheim Johnsen, Norwegia), a także spektakl „Urban Fallow-Barbecho Urbano” (cia. Natxo Montero_danza, Hiszpania).

STUDIO teatrgaleria zaprosiło 17, 18, 20 i 22 kwietnia na spektakl „Monstera” Marty Ziółek, oparty na oddechowych i cielesno-emocjonalnych doznaniach dziewięciu artystek, które na czas pracy nad spektaklem stworzyły krąg wymiany doświadczeń i języków artystycznych. 20 maja STUDIO zaprosiło na terenowy projekt performatywny „Medytacja klimatyczna” przygotowany przez performera i aktywistę Wojtka Mejora, a 4 maja na połączenie spektaklu, koncertu i sesji medytacyjnej, czyli na projekt „Malina” inspirowany postacią Maliny Michalskiej, jednej z pierwszych propagatorek jogi w Polsce (autorki podręcznika „Hatha-Joga dla wszystkich”) aktorki i tancerki. Spektakl stworzyli: Maniucha Bikont, Anka Herbut, Karolina Kraczkowska, Marta Malikowska / Aleksandr Prowaliński, Agata Siniarska, Maja Skrzypek, Nastia Vorobiova, Joanna Halszka Sokołowska.

W sierpniu odbyło się kilka pokazów spektaklu „Panie władzo, to są tylko tańce”, który zrealizowano na podstawie głośnej książki „To jest wojna”  Klementyny Suchanow – o historii kobiecych protestów ostatnich lat, ale również o ich kulturowym i politycznym podłożu. Projekt Marty Ziółek i Anki Herbut rozgrywał się na tarasie widokowym PKiN. Koncepcja: Anka Herbut, Marta Ziółek, choreografia: Marta Ziółek, asystentka choreografki: Aleksandra Kostrzewa, wykonanie: Olga Briks, Wojciech Grudziński, Dominik Kinczel, Anna Kuszarecka, Marta Malikowska, Oskar Malinowski, Madlen Revlon, Joanna Niemirska, Michał Przybyła, Mateusz Smoliński (pokazy: 6-8.08.2021).

Image

28 i 29 sierpnia STUDIO zaprosiło na performatywny projekt „Opera dla głuchych”, we wrześniu (10.09 i 12.09) ponownie na taneczną „Monsterę”, a w październiku teatr gościł większość wydarzeń 20. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł, w tym pokazy premierowe „Na 4. Terra Incognita” Edyty Kozak i Teatru Tańca NEI oraz pokazy premierowe „Humani corporis fabrica” Jacka Przybyłowicza.

2 października STUDIO teatrgaleria dwukrotnie wystawił w jednej z sal Pałacu Kultury i Nauki premierowo „Le jeu de massacre” – taneczno-muzyczny performance Ramony Nagabczyńskiej i Kingi Majewskiej  inspirowany dokonaniami twórcy rytmiki Emila Jaquesa-Dalcroze’a. Taneczne wydarzenia zakończyły w listopadzie (06.11, 07.11) kolejne pokazy spektaklu „Monstera” Marty Ziółek.  

B’cause Dance Company w 2021 roku prowadziło w czerwcu serię warsztatów „Company Classes” – odbyło się 16 warsztatów w Szkole Tańca Abra Studio. 28 czerwca zespół wystawił premierę spektaklu „Do łez” w Teatrze Syrena, a w październiku, w ramach „Tygodnia Tańca” w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie – spektakl „To be heard” (27.10).W listopadzie B'cause Dance Company zagrało dwukrotnie choreografię „Kepler 22B” w Teatrze Syrena (08.11 i 17.11), a pod koniec miesiąca ponownie zespół zaprosił na warsztat „Company Classes” (w ciągu całego roku w Szkole Tańca Abra Studio odbyło się 35 spotkań). Wśród prowadzących byli: Bartek Woszczyński, Dorota Koprowska, Dominika Strużewska, Jakub Piotrowicz, Karolina Kroczak, Mateusz Sobczak, Zuzanna Strugacz.

W grudniu w Teatrze Syrena publiczność obejrzała premierę „Cicho, ciszej, zgiełk” (02.12), kolejny pokaz „Do łez” (14.12), a sezon zakończyło wydarzenie online z „Cicho, ciszej, zgiełk” (27.12) – spektakl Bartka Woszczyńskiego ukazuje pięć etapów żałoby, porusza temat szoku, straty, cierpienia, traumy i sposobów radzenia sobie z intensywnymi przeżyciami.

 

Image

Centrum w Ruchu, działające przy Wawerskim Centrum Kultury, sezon 2021 rozpoczęło  online zapraszając na warsztaty automasażu Renaty Piotrowskiej-Auffret (styczeń), a w kolejnych miesiącach do oglądania projektu „Muranów: archiwum ciała” w Muzeum POLIN (warsztatową pracę choreograficzną w POLIN przygotowały Weronika Pelczyńska i Magda Fejdasz); na webinarium „Zdrowe ciało” Izabeli Chlewińskiej, na jakim poruszano temat „Zdrowie psychofizyczne a świadomość ciała” (tj. gimnastyki neuronalnej dla dorosłych). W dniach 24-30 maja udostępniono online pobudzające wyobraźnię eksperymentalne nagrania audio z „Choreografii fantazji” Aleksandry Borys.

Po poluzowaniu restrykcji sanitarnych i otwarciu teatrów Centrum w Ruchu zaprosiło 30 kwietnia na artystyczny spacer leśny z choreografką Marią Stokłosą. A 9 maja w CwR odbył się pokaz prac na zakończenie rocznego kursu choreografii eksperymentalnej „Chroreografia w Centrum”. Kurs prowadziły: Magdalena Ptasznik, Renata Piotrowska-Auffret i Maria Stokłosa. Uczestnicy projektu: Agata Brzozowicz, Marek Gluziński, Ewa Hubar, Aleksandra Jachymek, Wojciech Jaworski, Aleksandra Konieczna, Julia Kłosińska, Pamela Leończyk, Katarzyna Leszek, Małgorzata Małas, Marcin Miętus, Klara Szela, Łukasz Wróbel. W maju rozpoczął się cykl czterech lekcji "Choreografia improwizacji" z Marią Stokłosą (w Studio Oddaj Ciężar).

W lipcu CwR zorganizowało dwutygodniowy intensywny warsztat performatywny „Szukamy i Tworzymy Summer Intensive” w Studio Oddaj Ciężar i siedzibie Centrum w Ruchu (26.07-08.08). Wśród edukatorek zalazły się m.in. Anka Herbut, Paulina Rewucka, Iwona Olszowska, Daniela Komędera, Katarzyna Sikora, Olga Briks, Aleksandra Krajewska, Kalina Duwadzińska, Paulina Rewucka, Maria Pasek, Talya Balikcioglu, Helena Ganjalyan, Vera Popova, Ramona Nagabczyńska i Agnieszka Brzezińska. W sierpniu rozpoczęły się poranne otwarte zajęcia warsztatowe „Rozruch w Centrum w Ruchu” prowadzone w każdy poniedziałek (łącznie w programie znalazło się 14 spotkań, rozłożonych w terminach od sierpnia 2021 r. do lipca 2022 r.).

16 września Centrum w Ruchu wraz z Fundacją Burdąg rozpoczęło swój flagowy projekt rocznego kursu choreografii eksperymentalnej pt. „Choreografia w Centrum” (4. edycja). Projekt opiera się na założeniu, że choreografia to dyscyplina łącząca predyspozycje twórcze z inteligencją, wrażliwością i krytycznym spojrzeniem na otaczającą rzeczywistość. Kurs składał się z trzech modułów, a wśród zagadnień poruszanych podczas spotkań były: polityczność choreografii, choreografia społeczna, emancypacyjny potencjał tańca, choreografia tekstu i polityczność głosu, normy ciała i ich kontestacja w tańcu, interdyscyplinarność, powiązania tańca ze sztukami wizualnymi, body artem, performance art i innymi dyscyplinami. Prowadzącymi „Choreografię w Centrum” były Anna Nowak, Maria Stokłosa i Marta Ziółek. Finałem całego kursu skierowanego przede wszystkim dla tancerzy i choreografów będzie pokaz zaplanowany na 8 maja 2022 r.

We wrześniu zorganizowano trzy warsztatowe spotkania dla seniorów „Ruch w plenerze”, które poprowadziła Iza Szostak, a na przełomie września i października cztery spotkania w ramach warsztatów „Otwarta Forma Ruchowa” (prowadzenie: Weronika Pelczyńska, cztery spotkania), w tym okresie odbyły się też kilkudniowe warsztaty dla dzieci (w grupach 0-3, 3-6 oraz 7- 10 lat) i ich rodziców pt. „Czuję inaczej!” (prowadzenie: Izabela Chlewińska). Później Maria Stokłosa zaprosiła na warsztat improwizacji tańca prowadzony w ramach badania „Co robię, kiedy tańczę? Action is Primary, 3:15 Dances, Wychodząc od działania – dokumentacja, praktyka i perspektywa widzów” (6 spotkań). Warsztaty  realizowane były w ramach Stypendium badawczego Grażyny Kulczyk.

16 października, z okazji 20. edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł artystki związane z kolektywem Centrum w Ruchu (Ramona Nagabczyńska, Karolina Kraczkowska, Aleksandra Osowicz, Marysia Stoklosa) uczestniczyły w akcji przepowiadania przyszłości ze specjalnie zrobionej na tę okazję talii kart. W tym samym miesiącu odbył się też kolejny spacer performatywny, tym razem z Izabelą Chlewińską, pt. „Las w nas”.

W listopadzie zaproszono na zajęcia taneczno-ruchowe dla kobiet „Odzyskiwanie kobiecego ciała” (prowadzenie: Agnieszka Kryst), a 19 listopada w siedzibie Centrum w Ruchu wystawiono pokaz fragmentów performance’u „Le jeu de massacre” Ramony Nagabczyńskiej i Barbary Kingi Majewskiej. 3 grudnia w Centrum w Ruchu wystawiono zaś pokaz powarsztatowy w ramach badania „Co robię, kiedy tańczę? Action is Primary, 3:15 Dances, Wychodząc od działania – dokumentacja, praktyka i perspektywa widzów” Marii Stokłosy.

Inne pokazy. Wśród innych wydarzeń należy odnotować np. performance Hany Umedy/Sady Hanasaki „Endless Box”, który odbył się 23 października w PanDymińska (ul. Dymińska 10). „Endless Box” to „pudło do tańczenia” o objętości 120 cm sześciennych. Koncept został zaczerpnięty z pracy Mieko Shiomi z 1963 roku. Innymi ciekawymi pokazami było wystawienie nowego monodramu „Niżyński” w Method Studio (premiera: 26.02–28.02). Performatywny spektakl rozgrywający się zarówno na sali Method Studio jak i na jej najbliższym terenie przygotowany został przez Marka Kossakowskiego. Odkrywał mało znane, traumatyczne fakty z życia „Boga Tańca”, które Wacław Niżyński opisał w swoich dziennikach.
Image

Fundacja Pompka w podwarszawskim Piasecznie zorganizowała w Strefie Kultury CK przedwarsztatowy pokaz „Uwolnij swój taniec, czyli co to jest butoh” (warsztaty prowadziła: Anita Zdrojewska). W warszawskiej Butohsferze (ul. Narbutta 46/48) Fundacja Pompka zorganizowała wieczór teatralny „Butoh Kai 3” (26.11–28.11). Warsztaty towarzyszące poprowadził Krzysztof Jerzak, a przy „Butoh Kai” odbyło się także spotkanie z Atsushim Takenouchi i Hiroko Komiya. Publiczność obejrzała pokazy butoh: „Moon’s Milk” Agaty Sokół, performance Grażyny Chmielewskiej, „Utkanie/Utknięcie” Wojciecha Matejko, „I am here (or am I?)” Annny Juniewicz, „Słowa, słowa, słowa...” Krzysztofa Jerzaka oraz „Po owocach...” Anity Zdrojewskiej. W projekcie wzięli także udział muzycy: Rafał „Ruff” Libner i Przemek Daniłowicz.

Fundacja Pompka i Butohsfera współorganizowały 1 i 2 grudnia pokazy premierowego pokazu spektaklu „Kwiaty” Atsushi’ego Takenouchi w Instytucie Teatralnym (performance wystawiono także w Krakowie i Szczecinie), warsztaty „Życie kwiatu” (03.12–05.12, Butohsfera).

W grudniu odbyła się też premiera książki „Atsushi Takenouchi. Jinen butoh” wydanej przez Fundację Pompka i Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w listopadzie 2021 r. Bogato ilustrowana zdjęciami opowieść ma 348 stron i składa się z trzech części: wspomnień artysty sięgających jego dzieciństwa i młodości, zapisków z czasu, gdy Takenouchi rozpoczął swą drogę butoh, opisów spektakli oraz przykładowych ćwiczeń prowadzonych podczas warsztatów butoh.

Ponadto Instytut Adama Mickiewicza rozstrzygnął nabór do programu teatralnych rezydencji online tancerzy i choreografów pt. „Romantic New Stage”. Jury wybrało sześcioro zwycięzców, którymi zostali: Weronika Pelczyńska (mentorka Charlotte Vincent), Ilona Gumowska (mentor Joseph W. Alford), Zuzanna Kasprzyk (mentorka Colleen Thomas Young), Magdalena Ptasznik (mentorzy Etienne Guilloteau i Claire Croizé), Paweł Sakowicz (mentorka Rebecca Lazier) oraz Piotr Mateusz Wach (mentor Vinicius Salles).

W Przestrzeni Wspólnej, inicjatywie o charakterze seminaryjno-warsztatowej, tworzonej przez performerki, tancerki, choreografki, badaczki, producentki, od maja 2020 r. odbyło się ponad dwadzieścia spotkań, a w 2021 r. kontynuowano tę praktykę niehierarchicznego rozmawiania, budowania relacji, zdobywania wiedzy i doświadczenia. W dniach 27-29 maja w LELE Art Space odbyła się Performatywna Przestrzeń Wspólna (PPW) z kilkoma sesjami poświęconymi działaniu i praktyce indywidualnej, współpracy i rozwoju procesu twórczego. Moderatorami PPW byli: Katarzyna Sztarbała, Ewa Hubar i Łukasz Wójcicki.

Projekty performatywne lub taneczne zaproponowała też m.in. w Strefa WolnoSłowa przy Teatrze Powszechnym (np. finał Międzypokoleniowego Chóru Ruchowego wg koncepcji Łukasza Wójcickiego, 31.07), Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, Teatr Akt czy TR Warszawa, a tancerze niezależni organizowali własne warsztaty i pojedyncze pokazy w rozmaitych miejscach stolicy, np. Grupa Oddaj Ciężar wystawiała – poza swoją warsztatową siedzibą – nowy spektakl „Come Together” w choreografii Karoliny Kroczak. W projekcie wziął udział spory zespół w składzie: Agata Baran, Aleksandra Dahan, Tomek Domański, Kalina Duwadzińska, Yuliya Dzichkouskaya, Aleksandra Golec, Justyna Gul, Marek Joński, Tomek Krynicki, Katarzyna Pawlak, Vera Popova, Małgorzata Skibińska, Milena Telak, a premiera odbyła się (27.06) w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie.

Festiwale tańca

Festiwalowa oferta artystyczna w sezonie 2021 w Warszawie ograniczana była silnie przez rozwój pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, a obostrzenia sanitarne silnie wpłynęły na możliwość zapraszania artystów zagranicznych. Stąd w programach wyraźnie można zauważyć spadek liczby takich prezentacji.

25. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych Rozdroże 2021

Spektakle artystów z Lozanny, Paryża i Warszawy pokazano w ramach 25. Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych Rozdroże 2021, który odbył się w dniach 22-29 września 2021 r. Wszystkie pokazy – sceniczne i filmowe – zaprezentowano w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski (Laboratorium, Sala im. Wojciecha Krukowskiego). Program dzielił się na prezentacje sceniczne i premierowo pokazywane w Polsce nagrania filmowe, niepokazywane jednak w Internecie ale w sali teatralnej. Najważniejszym wydarzeniem festiwalu był pokaz docenianego na całym świecie spektaklu wizualno-tanecznego „Vacuum” Compagnie Philippe Saire ze Szwajcarii.

Program festiwalu:

22.09.2021 (CSW)
Spektakl:
Compagnie Philippe Saire „Vacuum”
Filmy:
Zapisy wideo fragmentów pozostałych prac cyklu „Dispositifs”

22.09.2021 (CSW)
Spektakl:
Compagnie Philippe Saire „Vacuum”
Filmy:
Zapisy wideo fragmentów pozostałych prac cyklu „Dispositifs”

24.09.2021 (CSW)
Filmy:
Projekcje nagrań z choreografiami Carolyn Carlson:
„The Tree (Fragments of poetics on fire)” – premiera polska
„Blue Lady (revisited)” – premiera polska

28.09.2021 (CSW)

Spektakl:
„Blush” Michał Adam Góral – prapremiera

29.09.2021 (CSW)
Spektakl:
„Blush” Michał Adam Góral

25. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych Rozdroże 2021, kurator: Janusz Marek, pokazy: Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski, Laboratorium, Sala im. Wojciecha Krukowskiego, 22-29.09.2021

20. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł 2021

Od 6 sierpnia na e-Scenie, a od 1 do 17 października na trzech warszawskich scenach (STUDIO teatrgaleria, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski i SZKOŁA) odbył się 20. Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu, organizowany przez Fundację Ciało/Umysł. W programie znalazły się 3 premierowe produkcje C/U, 1 premiera warszawska, 2 interdyscyplinarne i wielowątkowe wydarzenia specjalne, klika wydarzeń towarzyszących oraz oferta edukacyjno-publicystyczna. Jubileuszowa edycja odbywała się pod hasłem „Niech żyję!”.

Fundacja Ciało/Umysł zaproponowała nietypową odsłonę wydarzenia jedynie z przedstawieniami stworzonymi przez polskich wykonawców, duża część festiwalu odbywała się w Internecie, gdzie pokazywano relacje z prób, 10-minutowe podcasty i rozmowy pospektaklowe. Podsumowaniem działalności festiwalu były wydarzenia specjalne – całodniowa „IMPRESSKA” z wykładami, wystawą fotograficzną, rozmowami, akcjami performatywnymi i spektaklami oraz „WIELKA GRA” – swoisty konkurs wiedzy dla widzów o historii tego festiwalu.

Program:

06.08.2021
E-scena: Cykl „Prosto z wnętrza” – Portret – Edyta Kozak – relacja z próby

07.08.2021
e-Scena: Cykl „Prosto z wnętrza” – Portret – Jacek Przybyłowicz – relacja z próby

08.08.2021
e-Scena: Cykl „Prosto z wnętrza” – Portret – Magdalena Jędra – relacja z próby

14.08.2021
e-Scena: „Czas Ciało/Umysł. Festiwal ciągłej zmiany” – Witold Mrozek – podcast

21.08.2021
e-Scena: „Poza tabu. Realność tańczącego ciała” – Alicja Müller – podcast

28.08.2021
e-Scena: „Trwanie i uskoki” – Katarzyna Słoboda – podcast

04.09.2021
e-Scena: „To tylko performans” – Magdalena Przybysz – podcast

11.09.2021
e-Scena: „Historia ukryta w ciele” – Anna Królica – podcast

18.09.2021
e-Scena: „Moje Ciało/Umysł – ze wspomnień krytyczki towarzyszącej” – Julia Hoczyk – podcast

01.10.2021 (STUDIO teatrgaleria)
Film:
Teatr Tańca NEI – rejestracja wideo pokazu pracy z 1994 roku

01.10.2021 (STUDIO teatrgaleria)
Spektakl:
„Na 4 – Terra Incognita” Edyta Kozak/Teatr Tańca NEI – premiera

02.10.2021 STUDIO teatrgaleria
Film:
„Strange Fish” DV8
Spektakle:
„HUMANI CORPORIS FABRICA” – słuchowisko choreograficzne – Jacek Przybyłowicz – premiera
„Na 4 – Terra Incognita” Edyta Kozak/Teatr Tańca NEI

03.10.2021 (STUDIO teatrgaleria)
Re/wizje – ciało, czas i performanse pamięci
„HUMANI CORPORIS FABRICA” – słuchowisko choreograficzne – Jacek Przybyłowicz

04.10.2021
e-Scena: Cykl „Prosto z wnętrza” – Spotkanie z Edytą Kozak – After Talk

05.10.2021
e-Scena: Cykl „Prosto z wnętrza” – Spotkanie z Jackiem Przybyłowiczem – After Talk

08.10.2021 (CSW – Zamek Ujazdowski)
Spektakl:
„Złe Ziele” Magdalena Jędra – premiera

09.10.2021 (CSW – Zamek Ujazdowski)
Spektakl:
„Złe Ziele” Magdalena Jędra

10.10.2021
e-Scena: Cykl „Prosto z wnętrza” – Spotkanie z Magdą Jędrą – After Talk

12.10.2021 (SZKOŁA)
Spektakl:
„Manhattan” Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak

16.10.2021 (SZKOŁA)
IMPRESSKA: POGADANE, PORUSZANE – wydarzenie specjalne (240 minut)
IMPRESSKA: PERFORMATYWNE ARCHEO Z PRZEKĄSKĄ – wydarzenie specjalne (240 minut)
IMPRESSKA: PLUS MINUS SPEKTAKLE I TOASTY – wydarzenie specjalne (300 minut)
IMPRESSKA: TANCERECZKI I MEDYTACJE – wydarzenie specjalne (180 minut)

17.10.2021
WIELKA GRA – wydarzenie specjalne

20. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł 2021, dyrektor artystyczna: Edyta Kozak, dyrektor zarządzająca: Anna Szaniawska, finansowanie: Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, pokazy: STUDIO teatrgaleria, SZKOŁA, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, 01.10-17.10.2021

17. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania 2021

Z powodu dynamiki rozwoju pandemii koronawirusa SARS CoV-2 17. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania 2021, organizowany przez Teatr Tańca Zawirowania i Centrum Teatru i Tańca w Warszawie odbywał się w dwóch częściach – letniej (w lipcu) oraz jesiennej (w październiku).

Spektakle prezentowane były tylko na żywo, na świeżym powietrzu na Płycie Desantu oraz na scenie Centrum Teatru i Tańca w Warszawie. W programie znalazło się 16 przedstawień, w tym 10 polskich i 6 zagranicznych pod wspólnym mottem „Wracamy do wspólnoty”. Należy tu zauważyć, że tych sześć – pełnowymiarowych – prezentacji zagranicznych było najlepszym wynikiem wśród warszawskich festiwali tanecznych, liczbowo najwięcej sprowadzonych spoza Polski pokazów miał natomiast 1. U:NEW Festival – DANCE HIGHWAYS – International Movement Festival in Warsaw 2021.

Najważniejszymi wydarzeniami Zawirowań były: „Time X” (Michela Lanteri, Włochy) – spektakl w choreografii Eduardo Vallejo Pinto, który zdobył nagrodę publiczności na XXVI Konkursie Choreograficznym Masdanza w Hiszpanii oraz taneczny przebój europejski „It won’t be like this forever” Moritza Ostruschnjaka (Niemcy).

Festiwal Zawirowania w 2021 roku, jako jedyny w Warszawie, nie prezentował żadnych projektów w wersji filmowej.  

Program festiwalu:

Edycja letnia:

08.07.2021 (Płyta Desantu 3. Dywizji Piechoty)
„Global Water Dances” we współpracy międzynarodowej, choreografia spektakli: Marta Kosieradzka i Benjamin Citkowski, wykonanie: tancerze i tancerki Akademii Tańca Zawirowania

09.07.2021 (CTiT)
Aleksandra Krajewska – „Lullaby for Restless” (Polska)
Anastasia Valsamaki – „Body Monologue” (Grecja)

10.07.2021 (CTiT)
Moritz Ostruschnjak – „It won’t be like this forever” (Niemcy)

11.07. 2021 (CTiT)
Fines 5 – „FN” (Estonia)

12.07.2021 (CTiT)
Dawid Żakowski – „IV RP Snów” (Polska)

18.07.2021 (CTiT)
Chmielewska/Czyczel/Szypulska – „Lagma” (Polska)

23.07.2021 (CTiT)
Ilona Trybuła – „Partytury codzienności” (Polska)

24.07.2021 (CTiT)
Michał Przybyla i Dominik Więcek – „Bromance” (Polska)

01.08. 2021 (CTiT)
Ramona Nagabczyńska – „Części ciała” (Polska)

Edycja jesienna:

26.10.2021 (CTiT)
Danielle Hughe – „Strange Strangers – Into the Blue” (Belgia)
Iwona Olszowska – „Koncert na organy” (Polska)
Katarzyna Leszek – „Illusions of Shameless Abundance” (Polska)

27.10.2021 (CTiT)
Vittoria Franchina i Giovanni Leone – „Floating” (Włochy)
B’cause Dance Company – „To be heard” (Polska)

30.10.2021 (CTiT)
Michela Lanteri – „Time X” (Włochy)
H.Art Company – „De Light” (Polska)

17. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania, organizator: Teatr Tańca Zawirowania, kurator festiwalu: Włodzimierz Kaczkowski, pokazy: Płyta Desantu 3. Dywizji Piechoty (plener) oraz Centrum Teatru i Tańca w Warszawie (Scena przy ul. Bruna 9), 08.07-01.08.2021 oraz 26.10-30.10.2021
Image

12. Międzynarodowy Festiwal Tańca „Warsaw CI Flow” 2021

Jedyny w Warszawie festiwal poświęcony rozmaitym nurtom improwizacji mający charakter warsztatowy odbył się w dniach 16-28 sierpnia 2021 r. i podzielony był na dwie części: projekt performatywny (16-22.08) oraz część warsztatową (23-28.08).

Całość wydarzenia 12. Międzynarodowego Festiwalu Tańca „Warsaw CI Flow”, które zorganizowała Fundacja Artystyczna PERFORM, odbyła się w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamku Ujazdowskim, gdzie poza intensywnymi warsztatami zaproszono uczestników także na zajęcia z kontakt improwizacji, wykłady, rozmowy i taneczne jamy.

Zaproszeni tancerze/nauczyciele:

Andrew Wass
Vega Luukkonen
Isabelle Uski
Emma Bige
Otto Akkanen
Maria Stokłosa
Alexandra Schwartz
Ann Cooper Albright
Lisa Nelson
Zuza Bukowski
Ksenia Opria
Andrzej Woźniak
Iwona Olszowska

Zaproszeni muzycy:

Kasia Tekielska
Maciej Remiszewski
Kuba Dykiert
Zofia Tomczyk
Bez i Nadzieja 

Dla widzów odbyły się otwarte pokazy pracy. Jako pierwszy zaproponowano pokaz łączący praktykę kontakt improwizacji z teoriami performatywnymi Ensemble Thinking (myślenia zespołowego) i the Six Viewpoints (sześcioma punktami widzenia) „I.C.C.I – Improvising Contact / Contact Improvisation”, prowadzenie: Andrew Wass (22.08). A tydzień później  odbył się otwarty pokaz pracy z Marią Stokłosą, pokaz pracy wykonanej w ramach warsztatów z Isabelle Uski „Somatics Into Composition” oraz jam performatywny z Andrew Wassem (28.08).

3. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh – Butohpolis 2021

W zmienionej formule od kwietnia do czerwca trwał 3. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh – Butohpolis 2021 (23.04.–13.06.2021). Ideą festiwalu było przybliżanie publiczności tzw. nowego butoh, zadawanie pytań o rozwój tej sztuki w XXI w. i prezentacja nowej interdyscyplinarnej estetyki tego nurtu. Najważniejszymi gośćmi byli tancerze z Australii: Yumi Umiumare i Thomas Alfred Bradley ale z powodu pandemii, tych i innych artystów zagranicznych zaprezentowano online. Poza prezentacjami scenicznymi, wśród których znalazł się nietypowy pokaz butoh-bajki, zorganizowano trzy oryginalne akcje site-specific: butoh flash mob, butoh-jam w lesie i pokaz performance przy Jeziorku Czerniakowskim.

Image

Program:

23.04.–25.04.2021
Pokaz online:
„FuDo – teraz robię Butoh” Yumi Umiumare

06.05.2021 (Bulwary Wiślane)
Pokaz site-specific:
„Odległość 3 kwiatów” – butoh flash mob

12.05-14.05.2021
Pokaz online:
„homoDeathfuck” Thomas Alfred Bradley

19.05-21.05.2021
Film wideo online:
„Plantain” VestAndPage

22.05.2021 (Teatr Akt)
Spektakl:
„O rybaku Urashima” Opowieści z Walizki – butoh-bajka

29.05.2021
Pokaz site-specific:
Butoh-jam w lesie. Anita Zdrojewska, Butohsfera (prowadzenie) & Ruff Libner (muzyka live)

09.06.2021 (Teatr Akt)
Spektakle:
Rui Ishihara
Teatr Limen Butoh (instalacja wideo)
Agata Sokół
Inne:  
Księga Butoh

13.06.2021 (Jeziorko Czerniakowskie)
Pokaz site-specific:
Teatr Limen Butoh

3. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh – Butohpolis 2021, dyrektor artystyczna: Sylwia Hanff, organizator: Stowarzyszenie “Akademia Umiejętności Społecznych”, współorganizator: Teatr Limen Butoh, projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa, partner: Teatr Akt, zaproszeni artyści / instytucje: Atsushi Takenouchi, Azumaru, Dai Matsuoka (Sankai Juku), Daisuke Yoshimoto, Ima Tenko, Ken Mai, Mushimaru Fujieda, Saga Kobayashi, Tatsumi Hijikata Archives, Yumiko Yoshioka, pokazy: Teatr Akt i okolice, Bulwary Wiślane, Jeziorko Czerniakowskie, 23.04.–13.06.2021

1. U:NEW Festival – DANCE HIGHWAYS – International Movement Festival in Warsaw 2021

W dniach 10-15 grudnia w Centrum Promocji Kultury, Instytucie Teatralnym i Teatrze BAZA odbył się nowy festiwal U:NEW Festival – DANCE HIGHWAYS – International Movement Festival in Warsaw, organizowany przez Fundację Rozwoju Teatru „NOWA FALA” i HOTELOKO movement makers. U:NEW Festival ma wzmocnić współpracę polskich artystów z partnerami europejskimi, a jego ideą jest zwrócenie uwagi na tematykę związaną z ekologią: zieloną transformacją, zmianami klimatycznymi, rozwojem technologii, prawami człowieka, tożsamością kulturową, tolerancją. Istotnym punktem festiwalu była prezentacja prac zrealizowanych przez młodzież, jako część koncepcji rozwoju młodej widowni tańca.

Program festiwalu:

10.12.2021 (CPK)
„Inflating” Klara Szela
„HUMAN DILEMMAS” Maria Salwińska, Zuzanna Strugacz
"Axiom of Choice" HOTELOKO movement makers

11.12.2021 (Instytut Teatralny)
Spektakle i etiudy choreograficzne:
„Cutthroat” Karina Szutko
„RESET” Igor Calonge Martinez (Hiszpania)
„Y'a des choses ou avoir envie de dire des choses” Léa Leclerc (Francja)

Film wideo:
„WoDA: Waterfall of Dance/Democratic/Dialog Actions” Agata Życzkowska

11.12.2021 (Teatr BAZA)
Spektakl:
„When Boys Cry” Thomas of Norway (Norwegia)

12.12.2021 (CPK)
Spektakle:
„W drodze – Ont the Way” New Folk
„Apollo e Dafne” ZAPPULLA DMN (Włochy)

13.12.2021 (Instytut Teatralny)
Filmy wideo:
„Unframed” Wojciech Mochniej, Iris Heitzinger, reż. Paweł Zawadzki
„Escape Room” Barbara Bujakowska, Karol Miękina, reż. Anna Bajjou
„bobleplastbarna” Silje Solheim Johnsen (Norwegia)
Spektakl:
„Urban Fallow-Barbecho Urbano” cia. Natxo Montero_danza (Hiszpania)

14.12.2021 (CPK)
Wykład:
„Bauhaus 100 lat później” – prowadząca: Jadwiga Majewska
Spektakl:
„Das Lackballett – the Lacquer Ballet (Warsaw version)” Theater der Klänge (Niemcy)
– spektakl dostępny także online

15.12.2021 (CPK)
Spektakle i etiudy choreograficzne:
„well come” Klara Szela, Milena Suska
„Choreographic Study About the End of Things” Maria Ibarretxe (Hiszpania)
„Playlist” Pedro Pauwels (Francja)
Warsztaty:
„DANCE HIGHWAYS” (13.12–15.12.2021) prowadzenie: HOTELOKO movement makers: Agata Życzkowska, Mirek Woźniak, Klara Szela

1. U:NEW Festival – DANCE HIGHWAYS – International Movement Festival in Warsaw 2021, organizator festiwalu: Fundacja Rozwoju Teatru „NOWA FALA”, HOTELOKO movement makers, współorganizator: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Kuratorka i dyrektorka festiwalu: Agata Życzkowska, koordynatorka festiwalu: Adriana Liwara, projekt współfinansuje: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Komisja Europejska w programie Erasmus+, Instytut Cervantesa w Warszawie, partnerzy: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Teatr BAZA, La Galerie Chorégraphique/Carcassonne, La Fundición - Asociación Puertas Abiertas/Bilbao, L'ESPACE ASDC/Palermo, Davvi – Centre for Performing Arts, Theater der Klänge/Germany, Davvi Scene for scenekunst, , Etxepare Basque Institute, Bodo 2024 European Capital of Culture, La Région Occitanie, Ville de Montauban, Tarn-et-Garronne-le département fr, Préfet de la région Occitanie, Ministry of Culture and Science of the State of North Rhine-Westphalia, pokazy: Centrum Promocji Kultury, Instytut Teatralny, Teatr BAZA, 10-15.12.2021

Wydarzenia specjalne

W 2021 r. odbyło się kilka wydarzeń poświęconych teorii tańca, ale było wśród nich i takie, którego celem była oddolna próba zmiany systemowej. Mowa o I Oddolnym Kongresie Tańca poświęconym tematowi przemocy w tańcu i choreografii.

Wydarzenie w Teatrze Powszechnym (7–8 listopada) organizowali: Monika Błaszczak, Alka Nauman, Hanna Raszewska-Kursa, Łukasz Wójcicki (od kwietnia do października), współpracę organizacyjną świadczyła Magdalena Juźwik, a współpracę logistyczną – Alicja Czyczel, Dominika Kureczko. Partnerstwo zapewniła Fundacja Warsaw Bauhaus, a patronat przyjęła Fundacja Feminoteka. Finansowanie Oddolnego Kongresu Tańca odbyło się dzięki zbiórce społecznościowej.

Prowadzący:

Wykłady: Hanna Raszewska-Kursa

Uczestniczki paneli dyskusyjnych: Alka Nauman, Maja Staśko, Oma Ukwuoma, Katarzyna Żeglicka (prowadzenie panelu: Monika Błaszczak); Monika Błaszczak, Ramona Nagabczyńska, Hanna Raszewska-Kursa (prowadzenie panelu: Alka Nauman)

Warsztaty: „NIE!tańczę – warsztat asertywnej komunikacji i reagowania na sytuacje przekraczania granic dla kobiet i osób transpłciowych” (prowadzenie warsztatu: Katarzyna Żeglicka); Warsztat dotyczący dawania i przyjmowania informacji zwrotnej dla procesu twórczego (prowadzenie warsztatu: Gosia Wdowik)

*

Celem I Oddolnego Kongresu Tańca przeciwko przemocy było stworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której można omówić temat przemocy w tańcu i choreografii ale przede wszystkim analiza przyczyn zakorzenienia się  przemocy na scenie, w salach prób, klasach szkolnych czy strukturach akademickich oraz próba znalezienia sposobów prowadzących do długofalowej zmiany, wypracowania narzędzi do skutecznego przeciwdziałania przemocy w środowisku tanecznym i swoistego kanonu dobrych antydyskryminacyjnych praktyk.  

Rezultaty dyskusji i pracy podczas paneli mają być zebrane w całość, syntetycznie opracowane, a następnie w postaci bezpłatnych materiałów poradniczych dystrybuowane w całym kraju.

Warto zwrócić uwagę także na fakt, że Oddolny Kongres Tańca stanowił swoistą alternatywę wobec Kongresu Tańca, organizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca (obecnie Narodowy Instytut Muzyki i Tańca). I Kongres Tańca odbył się w dniach 27–29 kwietnia 2011, a II Kongres Tańca niemal dekadę później – w dniach 26–29 września 2020 roku.

Podsumowanie

Reasumując, w sezonie 2021 rynek taneczny przyniósł wiele ciekawych propozycji artystycznych, mimo podzielenia na wydarzenia online’owe (głównie w pierwszej połowie roku) i sceniczne (w drugiej połowie). Z powodu dynamiki rozwoju pandemii i rozmaitych ograniczeń sanitarnych w związku z przekraczaniem granic widoczny jest spadek liczby prezentacji  tancerzy zagranicznych, zarówno w organizacji dedykowanych wieczorów, jak i na festiwalach tanecznych. 

Około połowy wszystkich spektakli czysto tanecznych z rynku można było obejrzeć w trzech miejscach: w Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, SZKOLE i Nowym Teatrze. Pozostałe lokalizacje, które prezentowały w sposób w miarę ciągły taniec to Mazowiecki Instytut Kultury, STUDIO teatrgaleria, a biorąc pod uwagę także projekty warsztatowe dodać do tego należy Centrum w Ruchu czy Instytut Teatralny, choć ten ostatni zaproponował kilkumiesięczną serię warsztatową tylko w wersji online (za to bezpłatnie).

Imponująco wygląda liczba prezentacji w otwartym pod koniec maja 2021 r. Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, gdzie wystawiono blisko 70 spektakli tańca i realizowano wiele własnych, interesujących produkcji czy SZKOŁY, łączącej oferty Komuny/Warszawa i Stowarzyszenia Sztuka Nowa w której publiczności zaproponowano miks pokazów tanecznych, performance’u i spektakli łączących teatr z tańcem bądź teatr z działaniami performatywnymi. Warto zwrócić uwagę także na nietypowe festiwale – warsztatową imprezę festiwalową Warsaw CI Flow, nowy festiwal z pracami młodych twórców U:NEW, poświęcony m.in. aspektom ekologicznym czy na Butohpolis, który poza spektaklami na scenie i online wyprowadził butoh na ulice (w programie znalazły się aż trzy akcje site-specific). Największy festiwal w Warszawie, Ciało/Umysł, był w tym roku poświęcony jubileuszowi 20-lecia i zrealizował ciekawy program z tą rocznicą związany, ale wystawił także kilka świetnych premier (m.in. słuchowisko choreograficzne „Humani Corporis Fabrica” Jacka Przybyłowicza w wykonaniu dojrzałych tancerzy Ryszarda Kalinowskiego i Grzegorza Pańtaka). Należy tu jednak dodać, że pewnym rozczarowaniem było to, iż w tegorocznym programie C/U nie znalazły się sceniczne pokazy zagraniczne. Z kolei festiwal Zawirowania wystawił nie tylko najnowsze nowe prace polskich choreografów, ale też  sprowadził z zagranicy sześć spektakli, wśród których znalazły się np. włoski „Time X” Eduardo Vallejo Pinto, który zdobył nagrodę publiczności na XXVI Konkursie Choreograficznym Masdanza w Hiszpanii czy niemiecki „It won’t be like this forever” Moritza Ostruschnjaka, powstały w 2020 r. w kooperacji z Operą Bawarską.

Cieszyć powinno zarówno jakieś ugruntowanie organizacji prezentacji repertuarowych (CTiT, Nowy Teatr, SZKOŁA), kontynuacja nietypowych cyklicznych projektów (np. „Portretów choreograficzne” w MIK czy „Nocy tańca” w CPK), jak i prezentacje projektów eksperymentalnych (np. inspirowanego ulicznymi protestami kobiet performance’u „Panie władzo to tylko tańce” na tarasie widokowym PKiN, zamkniętego w „black box” spektaklu wizualnego „Vacuum” Compagnie Philippe Saire w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, w ramach festiwalu Rozdroże, czy nawiązującego do podobnej koncepcji performance’u Hany Umedy/Sady Hanasaki „Endless Box” w PanDymińska, który rozgrywał się w „pudle do tańczenia” o objętości 120 cm sześciennych).

W sezonie 2021 stosunkowo mało było propozycji rozgrywających się na świeżym powietrzu, co w jakiś sposób starały się zrekompensować liczne prezentacje filmów tańca. Nie sposób w tym obszarze nie wspomnieć o „Kinie Tańca Online” (PERFORM), w którym pokazano 51 produkcji, o dwóch projektach „Noc tańca” („NOWA FALA”/HOTELOKO), na których poza spektaklami i etiudami pokazano kilkanaście filmów tańca czy o cyklu „Taneczne Niedziele Online” (CTiT) z 14 odsłonami.
Image

Nota wydawnicza

Wydawnictwo elektroniczne Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, Warszawa 2022

Przygotowanie raportu:
Sandra Wilk na zlecenie Fundacji Scena Współczesna

Autorzy zdjęć:
WILK, materiały dokumentacyjne z nagrań

O analizie

Przygotowana na zlecenie Fundacji Scena Współczesna analiza pt. "Rynek tańca w Warszawie w 2021 roku" podzielona została na dwie części, a w każdej z nich omówiono poszczególne segmenty rynku. Część 1 obejmuje wprowadzenie, dane statystyczne i wydarzenia głównych organizatorów, z kolei część 2 zawiera wydarzenia mniejszych organizatorów, festiwale i podsumowanie. Całość składa się na przekrojowy obraz najważniejszych wydarzeń zorganizowanych w ubiegłym sezonie artystycznym.

Analiza była konsultowana z członkami Branżowej Komisji Dialogu Społecznego do spraw tańca (BKDS Taniec).

CZĘŚĆ 1: 
- Wprowadzenie
- Wydarzenia w skrócie
- Festiwale w skrócie
- Główne wydarzenia

CZYTAJ ONLINE: Rynek tańca w Warszawie w 2021 r. - analiza (część 1) - online

POBIERZ PLIK PDF: Rynek tańca w Warszawie w 2021 r. - analiza (część 1)

CZĘŚĆ 2: 
- Inne wydarzenia
- Festiwale tańca
- Wydarzenia specjalne
- Podsumowanie

CZYTAJ ONLINE: Rynek tańca w Warszawie w 2021 r. - analiza (część 2) - online

POBIERZ PLIK PDF: Rynek tańca w Warszawie w 2021 r. - analiza (część 2) 


Dowiedz się więcej

Przygotowana na zlecenie Fundacji Scena Współczesna analiza pt. "Rynek tańca w Warszawie w 2021 roku" podzielona została na dwie części, a w każdej z nich omówiono poszczególne segmenty rynku. Część 1 obejmuje wprowadzenie, dane statystyczne i wydarzenia głównych organizatorów, z kolei część 2 zawiera wydarzenia mniejszych organizatorów, festiwale i podsumowanie. Całość składa się na przekrojowy obraz najważniejszych wydarzeń zorganizowanych w ubiegłym sezonie artystycznym.

Analiza była konsultowana z członkami Branżowej Komisji Dialogu Społecznego do spraw tańca (BKDS Taniec).

CZĘŚĆ 1: 
- Wprowadzenie
- Wydarzenia w skrócie
- Festiwale w skrócie
- Główne wydarzenia

CZYTAJ ONLINE: Rynek tańca w Warszawie w 2021 r. - analiza (część 1) - online

POBIERZ PLIK PDF: Rynek tańca w Warszawie w 2021 r. - analiza (część 1)

CZĘŚĆ 2: 
- Inne wydarzenia
- Festiwale tańca
- Wydarzenia specjalne
- Podsumowanie

CZYTAJ ONLINE: Rynek tańca w Warszawie w 2021 r. - analiza (część 2) - online

POBIERZ PLIK PDF: Rynek tańca w Warszawie w 2021 r. - analiza (część 2)