Tańcząc Boską Komedię

Image
Podstawowe dane:

Tytuł: Tańcząc Boską Komedię
Twórca: Teatr Tańca Zawirowania
Choreografia: Elwira Piorun
Reżyseria: -
Wykonanie: Liwia Bargiel, Magdalena Wójcik/Aleksandra Krajewska, Michał Adam Góral, Michał Przybyła
Produkcja: Teatr Tańca Zawirowania
Premiera: 12.12.2020 (premiera online) 26.02.2021 (premiera sceniczna)
Czas trwania: 60 minut

Opis spektaklu:

To ambitna próba zmierzenia się z dziełem Dantego, który wykreował w czternastym wieku swoją wizję świata pozaziemskiego. Była ona na tyle silna, że przetrwała pokolenia i wciąż oddziaływuje na współczesność. W przedstawieniu nie chodzi o to, żeby opowiedzieć wszystkie wątki zawarte w poemacie, gdyż to nie jest możliwe w godzinnym spektaklu, ale żeby choć trochę zbliżyć się do niektórych poruszanych w nim tematów. Tak jak „Boska Komedia” opisywała świat średniowiecza z całym jego bogactwem idei i ostrzegała przed moralnym osądem w zaświatach, tak tancerze próbują zastanowić się nad współczesnym światem, w którym pandemia stawia pod znakiem zapytania ustalone zasady i reguły.

Rzecz dzieje się nie w świecie pozaziemskim ani w dawnych czasach, ale tu i teraz. Punktem wyjścia jest refleksja, że przechodząc przez życie można zetknąć się ze swoim Piekłem, Czyśćcem i Niebem. „Tańcząc Boską Komedię” to bardziej impresja dotykająca poszczególnych tematów niż próba ich dogłębnego pogłębiania. To raczej wyzwanie dla choreografa i tancerzy, żeby spróbować zamienić skomplikowany język poezji Dantego, nasycony rozbuchanymi obrazami plastycznymi na język tańca. Chodzi o to, żeby przedstawić równie sugestywny obraz świata, który można podobnie chłonąć za pomocą wszystkich zmysłów i przy jego pomocy pobudzić refleksję nad współczesnym życiem i jego konsekwencjami. To próba wprowadzenia minimum porządku w świat chaosu i nadmiaru, który nas otacza.

Pełne dane spektaklu:

„Tańcząc Boską Komedię”
Teatr Tańca Zawirowania
choreografia: Elwira Piorun
dramaturgia: Aleksandra Kostrzewa
tancerze: Liwia Bargiel, Magdalena Wójcik, Stefano Silvino, Michał Przybyła
współpraca twórcza: Gieorgij Puchalski
reżyseria świateł: Witek Kaczkowski
premiera online: 12.12.2020
premiera sceniczna: 26-27.02.2021

tekst opracowano na podstawie materiałów promocyjnych/materiałów organizatora

Tańcząc Boską Komedię - trailer

Dowiedz się więcej 

12.12.2020

Recenzja "Piorun"

Najnowsza premiera w choreografii Elwiry Piorun inspirowana „Boską Komedią” to spektakl obowiązkowy dla każdego, kto chciałby zdefiniować ludzkie przywary, żądze i grzechy. Ale to jest interpretacja a nie adaptacja i przekaz będzie współczesny. Spektakl skończy się tak, jak brzmiał napis namalowany wiele lat temu na jednym z murów: „Dzień dobry. Wszyscy umrzemy”. 

Czytaj całą recenzję: Piorun

12.12.2020

Recenzja "Memento mori we współczesnym ujęciu"

Mocne zakończenie tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania premierą spektaklu „Tańcząc Boską Komedię” było strzałem w dziesiątkę! Tak wiele jest cierpienia, niepokoju i strachu wokół nas podczas pandemii, że niczym Dante metaforycznie podróżujący przez zaświaty, przechodzimy właśnie przez kolejne kręgi piekła, czyśćca i nieba, odkrywając nową rzeczywistość, tę z koronawirusem, i tę bez niego. W tym kontekście piorunująca wręcz kreacja artystyczna dostarcza widzom ogrom bodźców i doznań estetycznych, a inspiracja ponadczasową „Boską Komedią” sprawia, że problematyka jest wielowymiarowa, wielowątkowa oraz niesłychanie aktualna.

Czytaj całą recenzję: Memento mori we współczesnym ujęciu

12.12.2020

12.12.2020

Recenzja "Misterium"

Misterium. Nie znajduję innego słowa na określenie premiery „Tańcząc Boską Komedię”, wydarzenia wieńczącego 16. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania. To misterium, które pozbawiło tchu, oszołomiło, wezbrało zachwytem i podziwem, natchnęło refleksją nad życiem, nad hierarchią wartości, by ostatecznie postawić widza przed koniecznością wyboru, określenia zła i dobra, życia i śmierci, a przede wszystkim wolności i zniewolenia.

Czytaj całą recenzję: Misterium

12.12.2020

Recenzja "Dante w cyberprzestrzeni"

Oglądając ostatnią – online’ową – prezentację 16. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania 2020, czyli premierę „Tańcząc Boską Komedię” w choreografii Elwiry Piorun, widzę jak bardzo zmieniła się nie tylko oprawa festiwalu, ale też jego funkcja. Ewoluowała ona razem z przedstawianymi prezentacjami. Choreografowie i tancerze mogli uczyć się od siebie nawzajem. Mierzyli się z materią streamingu na żywo, co ostatnio staje się już normalnością, ale i dla widzów także było to nie lada wyzwanie – musieliśmy nauczyć się oglądać taniec bez bodźców, które w teatrze nie tylko fizycznym, są z nami zawsze.

Czytaj całą recenzję: Dante w cyberprzestrzeni

12.12.2020

12.12.2020

Recenzja "Nasze własne piekło"

Przy realizacji „Tańcząc Boską Komedię” Elwira Piorun stanęła przed bardzo trudnym zadaniem, bo wzięcie na warsztat tekstów wybitnych, mocno zakorzenionych w kulturze, zawsze wiąże się z dużym ryzykiem. A w przypadku ruchowych interpretacji twórczości literackiej dochodzi jeszcze kwestia aspektu językowego, wydaje się więc, że przeniesienie arcydzieła światowej literatury na język tańca jest zadaniem wymagającym i często kończącym się fiaskiem. Jednak oglądając premierowe wystawienie „Tańcząc Boską Komedię” w finale 16. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania (12.12.2020) miałam wrażenie, że było to wyjątkowo proste i wręcz prosiło się o taką interpretację.

Czytaj całą recenzję: Nasze własne piekło

12.12.2020

Recenzja "Wędrówka duszy"

Jesteśmy po premierze „Tańcząc Boską Komedię” w choreografii Elwiry Piorun, a wykonaniu Liwii Bargiel, Magdaleny Wójcik, Stefano Slivino i Michała Przybyła. Spektakl charakteryzował się pełnym spektrum barw, różnorodnością tańca i prostymi, acz zachwycającymi mnie, kostiumami. Całość nawiązywała do najsłynniejszego dzieła Dantego Alighieri i historii poety podróżującego przez zaświaty – Piekło, Czyściec i Raj.

Czytaj całą recenzję: Wędrówka duszy

12.12.2020

12.12.2020

Recenzja "Wielobarwny język tańca"

„Boska Komedia” Dantego Alighieri od setek lat jest inspiracją dla kolejnych artystów do tworzenia nowych dzieł sztuki, od książek i obrazów aż po filmy, muzykę czy prace teatralne. Miłośnicy Dantego mogli zatem z niecierpliwością czekać na zakończenie 16. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania 2020, podczas którego 12 grudnia swoją premierę miał spektakl „Tańcząc Boską Komedię” w choreografii Elwiry Piorun.

Czytaj całą recenzję: Wielobarwny język tańca

27.10.2021

Recenzja: W oczekiwaniu na czyściec

Po blisko trzech miesiącach oczekiwania wreszcie odbyła się sceniczna premiera „Tańcząc Boską Komedię” w choreografii Elwiry Piorun. Opierający się na nieśmiertelnym poemacie Dantego Alighieri, nowy spektakl Teatru Tańca Zawirowania pierwszy raz został zagrany podczas tzw. miękkiego lockdownu w finale 16. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania, ale wystawienie to było przeznaczone tylko do dystrybucji online. Tak więc ci, którzy widzieli tę premierową transmisję w grudniu 2020 r., dopiero teraz, pod koniec lutego 2021 r., mogli porównać ją ze spektaklem. I to dwukrotnie. 

Czytaj całą recenzję: W oczekiwaniu na czyściec

27.10.2021