Anima-Animus

Image
Podstawowe dane:

Tytuł: Anima-Animus
Twórca: Teatr Tańca Zawirowania
Choreografia: Elwira Piorun
Reżyseria/dramaturgia: Aleksandra Kostrzewa
Wykonanie: Ewa Noras, Stanisław Bulder
Produkcja: -
Premiera online: 10.06.2020
Czas trwania: -

Opis spektaklu:

Idea duetu "Anima-Animus" nawiązuje do jungowskiej koncepcji dwoistości płci ludzkiej psychiki oraz archetypów Animy (pierwiastka żeńskiego w mężczyźnie) i Animusa (pierwiastka męskiego w kobiecie). Duet przedstawia relacje damsko-męską oraz zderzenie dwóch aspektów psychiki - Animy mężczyzny, która prowadzi do jedności i harmonii oraz Animusa kobiety dążącego do poznawania, różnicowania i dynamiki. Poruszony temat jedności i nierozdzielność kobiety i mężczyzny koresponduje także z biblijnym obrazem stworzenia kobiety z żebra Adama oraz myślą starożytnych filozofów o istocie doskonałej – androgynii.

Uwagi:
-

Pełne dane spektaklu:

Tytuł: Anima-Animus
Twórca: Teatr Tańca Zawirowania
Choreografia: Elwira Piorun
Reżyseria/dramaturgia: Aleksandra Kostrzewa
Wykonanie: Ewa Noras, Stanisław Bulder
Muzyka: Deya Dova – The Jasmani Garden (The Jasmani Garden)
Vessel-Red sex (Punish, Honey)
Wideo: Szymon Osiński
Wyprodukowano przy współpracy z Centrum Teatru i Tańca w Warszawie oraz dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawa.
Premiera online: 10.06.2020
Premiera: -
Czas trwania: -

Materiał opracowano na podstawie tekstu promocyjnego/tekstu organizatora.

Anima-Animus - trailer

Dowiedz się więcej

29.11.2020

Recenzja: "Od Honoriusza Balzaca po Whitney Houston"

Za małe są pieniądze w tańcu współczesnym, żeby tancerze mogli się idealnie wcielać w swoje role, np. przez modyfikację swojego wyglądu albo tak uszyte kostiumy, by uwypuklały określone ceny, a chowały inne. Miałoby to niebagatelne znaczenie we wzmocnieniu przekazu, przykładowo w takim spektaklu, jak „Anima-Animus” Elwiry Piorun poruszającym m.in. kwestię androginii.

W pracy wystawionej 26 listopada 2020 r. w ramach 16. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania Piorun z pewnością odnosi się do androgyne występującego w powieści „Serafita” Honoriusza Balzaka wydanej w 1834 roku – ucieleśnienia ideału ziemskiej egzystencji, noszącego imię Serafit-Serafita, mającego swoją kobiecą i męską postać jednocześnie, emocjonalne cechy przypisane obu płciom, zaznającego miłości całkowitej (zarówno z kobietą, jak i mężczyzną), a następnie przemieniającego się w anioła i wstępującego do nieba na oczach obojga swoich ukochanych. „Anima-Animus”, niczym Serafit-Serafita, zanurza się w poszukiwaniu pierwiastków kobiecych i męskich. I choć koncept w tym spektaklu zawężony został do poszukiwań cech kobiecych w mężczyźnie oraz cech męskich w kobiecie, to problematyka stanowczo wykracza poza ciało. 

Czytaj całą recenzję: Od Honoriusza Balzaca po Whitney Houston